To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
forum.zeglarzom.pl

Elektronika - Testowanie akumulatora

Bodo - 2018-03-13, 13:33

Cytat:
A te "IQ" z tego co się orientuję , nie działa na zasadzie jak regulatory od solarów - czyli w zależności stanu naładowania akumulatora , potrafią zmniejszyć prąd , gdy akumulator jest full ....

Tak właśnie działają .... mierzyliśmy to z Kemotem organoleptycznie i na miernikach ... :-D

Emill`76 - 2018-03-13, 14:11

Bodo napisał/a:
Cytat:
A te "IQ" z tego co się orientuję , nie działa na zasadzie jak regulatory od solarów - czyli w zależności stanu naładowania akumulatora , potrafią zmniejszyć prąd , gdy akumulator jest full ....

Tak właśnie działają .... mierzyliśmy to z Kemotem organoleptycznie i na miernikach ... :-D


Czyli mówisz, że taka yamaha którą masz ( i ja mam ;-) ) mają właśnie taki regulator ? Regulator jest w mojej na 100% .... tylko czy z tym "IQ" ..? ;-)

Bodo - 2018-03-13, 17:16

Emill`76 napisał/a:
... yamaha którą masz ( i ja mam ;-) ) mają właśnie taki regulator ?

Dokładnie tak jest ..... ponieważ u mnie spaliła się cewka prądnicy ładowania, poleciał oryginalny regulator .... zakupiłem od motorynki Yamaha i podłączyłem, bo, jeszcze nie wiedziałem co poleciało .... wtedy zrobiliśmy pomiary i wyszło nam, że miał całkiem wysokie IQ ... :mrgreen: .... po naprawie gwarancyjnej, serwis zostawił mi silnik z podłączonym regulatorem za 20 zł, bo "przecież, ten jest sprawny i dobrze funkcjonuje" .... :mrgreen: .... na żądanie, wymienili na oryginalny za 640 zł .... :mrgreen: ....

Emill`76 - 2018-03-13, 17:19

Bodo napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
... yamaha którą masz ( i ja mam ;-) ) mają właśnie taki regulator ?

Dokładnie tak jest ..... ponieważ u mnie spaliła się cewka prądnicy ładowania, poleciał oryginalny regulator .... zakupiłem od motorynki Yamaha i podłączyłem, bo, jeszcze nie wiedziałem co poleciało .... wtedy zrobiliśmy pomiary i wyszło nam, że miał całkiem wysokie IQ ... :mrgreen: .... po naprawie gwarancyjnej, serwis zostawił mi silnik z podłączonym regulatorem za 20 zł, bo "przecież, ten jest sprawny i dobrze funkcjonuje" .... :mrgreen: .... na żądanie, wymienili na oryginalny za 640 zł .... :mrgreen: ....


Pomierzę po wodowaniu...ale to są dobre wieści :beer:

MirekMors - 2018-03-14, 19:33

Byłem dziś w szkutni na nowym Morsie by się przymierzyć do solara. Artur, wydawało mi się, że znam An26cc. U ciebie z trudem ale mieści się 50 cm koło masztu; u mnie nawet 40 cm solara bym nie wcisnął obok masztu (fotki na poprzedniej stronie). Dziwne.
Pozostaje pokrywa suwklapy i pokład przed nią do okienka. Na styk. Jeżyku - będę musiał ciut pokombinować z górnym uchwytem suwklapy by się nie uderzać o solar. 2 panele (szeregowo lub równolegle) po 75 W i 4 A. Całość na jakiejś blasze Alu lub sklejce. Wywietrznik skasuję.


Proszę moda o przeniesienie postów o solarach do wątku o slarach

Emill`76 - 2018-03-18, 15:22

Własnie zacząłem testować głowny aku hotelowy AGM 180Ah . Full naładowany 12,8 ... przy obciążeniu 4A , napięcie spadło do 12,6 V , po 1h 12,25 :roll: Zobaczymy to dalej ....ale złomem mi pachnie :evil: Firma " Megalight"
Bodo - 2018-03-18, 20:49

PO 10h, winien być spadek o 40Ah, ok 25%, czyli do 12,5V ....
Sprawdź po ilu godzinach rozładuje się do 11,5V .... czyli do ok 25% ... będziesz miał procentowy wynik sprawności aku ... przy sprawnym, ten czas powinien wynieść ok 130 godzin

Emill`76 - 2018-03-18, 21:41

Bodo napisał/a:
PO 10h, winien być spadek o 40Ah, ok 25%, czyli do 12,5V ....
Sprawdź po ilu godzinach rozładuje się do 11,5V .... czyli do ok 25% ... będziesz miał procentowy wynik sprawności aku ... przy sprawnym, ten czas powinien wynieść ok 130 godzin


A pomiary rejestrować pod ciągłym obciążeniem? Czy na czas pomiaru , obciążenie odłączać ?

MirekMors - 2018-03-19, 07:13

Pod obciążeniem.
Emill`76 - 2018-03-19, 08:16

MirekMors napisał/a:
Pod obciążeniem.


I tak testowałem . Po 8h z 12,25 spadło do 12,10 ... i musiałem na tym testy zakończyć . Doładuję na full i spróbuję ponownie, tym razem z obciążeniem przynajmniej 8-10A .

MirekMors - 2018-03-19, 18:01

Nie. Na łódce w rzeczywistych warunkach nie ma takich obciążeń, więc nie będzie to miarodajne. Zrób test od A do Z, czyli jeśli nie do 10,5 to do 11 V. Albo nie rób.
Emill`76 - 2018-03-20, 09:56

Coś mi się zdaje, że poprzednio nie doładowałem akumulatora ( 180 Ah ) na full . Poładował się całą nockę i wczoraj test raz jeszcze , tym razem z obciążeniem 10 A .

Napięcie startowe 12,80 V , po 1h 12,70 , po 2 h 12,65 , po 3 h 12,58 i na tym koniec bo trza było iść spać . Dziś testy wcześniej rozpocznę od nowa ....w każdym razie widać , że z tą baterią chyba aż tak źle nie będzie ...

Szaman3 - 2018-03-20, 09:58

Będzie żyła :-)
Emill`76 - 2018-03-20, 10:01

Szaman3 napisał/a:
Będzie żyła :-)


Też mi się tak zdaje ! 10 A to już konkretne obciążenie .... ale zobaczymy jak test wyjdzie po 8-10 h

juzekp - 2018-03-21, 00:45

MirekMors napisał/a:
Nie. Na łódce w rzeczywistych warunkach nie ma takich obciążeń, więc nie będzie to miarodajne. Zrób test od A do Z, czyli jeśli nie do 10,5 to do 11 V. Albo nie rób.

Pisałem już o tym. Nie rozładowujcie aku nigdy poniżej 11,5 V :!: zwłaszcza powyżej 2-letnie.
Jeżeli aku ma powyżej 2 lat, z reguły jedno ogniwo jest słabsze. Wtedy od 11,5 V to najsłabsze ogniwo jest rozładowane i dalsze rozładowanie skończy się tym, że w ciągu kilkunastu lub nawet kilku minut spadnie poniżej 9 V (na tym ogniwie do zera !)
Dla nowego aku po osiągnięciu 11,5 V możesz dodać 10 % pojemności zmierzonej. Dla starszego (powyżej 2 lat) dodaj 5% albo nic.
Przez takie jedno rozładowanie do 9 V możesz stracić bezpowrotnie (wg. moich pomiarów) ok 10% pojemności.

Uwaga : o ile powyżej 12 V wystarczy sprawdzać woltomierz co godzinę , to poniżej 12 V należy to robić co 10 minut , a nawet co 5 minut - wiem co piszę - to nie przesada !!!

MirekMors - 2018-12-08, 20:27

Naładowałem 3 aku (100 Ah) do pełna. Miały Pod ładowarką 14,5 V. Odłłączyłem i po 2 tyg. mają 12,67 V. Ale tu ciekawostka nawiązująca do tego co pisałem niedawno w innym temacie o aku by je łączyć albo po przekątnej, albo z 2 stron. Moje mają napięcia: 12,68, 12,67 i 12,66. Ten od strony ładowania najwięcej... To dopiero 1 sezon, więc po kilku różnice mogą być większe. Dlatego dobrze jest je łączyć na krzyż lub mostkować grubym kablem.
marekj - 2018-12-08, 20:53

Przecież mają tyle samo :) +- 0.01 to błąd woltomierza
MirekMors - 2018-12-27, 23:10

Teraz - po miesiącu - mają 12,6 V. Czyli tak jak na łódce pod obciążeniem: szybko spada do tych 12,6 i potem trzyma.
MirekMors - 2019-01-14, 21:06

Zawiozłem do speca. Podłączył coś - miernik pod obciążeniem (?) - i stwierdził, że są dobre.
MirekMors - 2019-01-21, 16:20

...ale ten, u którego kupiłem twierdzi, że takie akumulatory mają napięcie spoczynkowe 12,6 V. I żebym ładował je nie kierując się V=14,5, tylko ładował aż do max. 16,9 V :shock: Za to należy pilnować gęstości elektrolitu. Ma być do 1,28 g/cm3. No i nie mogą się grzać. OK - tak robię. Połączyłem je równolegle i do nich prostownik tak, by prąd rozpływał się na wszystkie równo. Z prostownika idzie po kilku dniach ~1 A. Czyli malutko. Przy 14,5 V gęstość wynosiła ~1,24, teraz przy 15,5 V już 1,27. Ładuję dalej.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group