To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
forum.zeglarzom.pl

Osprzęt - Ogrzewanie Planar

MirekMors - 2018-02-13, 00:59

Rozumiem, ale wychodzi do 0. Dlaczego ? Prawa fizyki ;-) Truma trochę gazu bierze. Ten rozprężając się w butli obniża temperaturę <0`C gdy wokół jest ~0`C. Sprawdzone. Odkręć mocno butlę w chłodny dzień - pokryje się szronem.
Bodo - 2018-02-13, 06:47

Mnie ciekawi, dlaczego Truma przestała produkować ogrzewania, z przeznaczeniem do instalacji dla łódkach? .....
Szaman3 - 2018-02-13, 08:17

MirekMors napisał/a:
Rozumiem, ale wychodzi do 0. Dlaczego ? Prawa fizyki ;-) Truma trochę gazu bierze. Ten rozprężając się w butli obniża temperaturę <0`C gdy wokół jest ~0`C. Sprawdzone. Odkręć mocno butlę w chłodny dzień - pokryje się szronem.


Jakoś mnie to nie przekonuje.

Emill`76 - 2018-02-13, 09:41

Bodo napisał/a:
Mnie ciekawi, dlaczego Truma przestała produkować ogrzewania, z przeznaczeniem do instalacji dla łódkach? .....


Produkuje , jak produkowała ... tylko wycofała rekomendację / certyfikat do instalacji również w jachtach . Przykładowo , na stronie Trumy , popularna E2400 jest rekomendowana jedynie na campng/ camper ....

Bodo - 2018-02-13, 20:05

Emill`76 napisał/a:
.... tylko wycofała rekomendację

Wiesz, z jakiego powodu? ....

marekj - 2018-02-13, 20:47

Szaman3 napisał/a:
Musze lecieć na rejs :-D

Ciężkie jest to życie :-? :mrgreen:

Szaman3 - 2018-02-13, 20:52

marekj napisał/a:
Szaman3 napisał/a:
Musze lecieć na rejs :-D

Ciężkie jest to życie :-? :mrgreen:


I to środku zimy na ciepłe... Ciężkie .... ;-)

MirekMors - 2018-02-13, 21:48

Bodo napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
.... tylko wycofała rekomendację

Wiesz, z jakiego powodu? ....

Atesty kosztują... Na każdy rodzaj pojazdu, itd.

juzekp - 2018-02-13, 22:05

Szaman3 napisał/a:
MirekMors napisał/a:
Rozumiem, ale wychodzi do 0. Dlaczego ? Prawa fizyki ;-) Truma trochę gazu bierze. Ten rozprężając się w butli obniża temperaturę <0`C gdy wokół jest ~0`C. Sprawdzone. Odkręć mocno butlę w chłodny dzień - pokryje się szronem.


Jakoś mnie to nie przekonuje.

Kiedyś w lampie na gaz (pojemnik jednorazowy przekłuty) zdjąłem pojemnik. Część gazu "uciekła", pojemnik się zamroził do tego stopnia że gaz przestał się ulatniać (przez otworek widać było chlupiący gaz). Po niezwłocznym założeniu na inną lampę i ogrzaniu druga lampa działała normalnie.

Bodo - 2018-02-14, 07:40

MirekMors napisał/a:
Bodo napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
.... tylko wycofała rekomendację

Wiesz, z jakiego powodu? ....

Atesty kosztują... Na każdy rodzaj pojazdu, itd.

Nie przekonuje mnie to, ponieważ to jest biznes .... większe koszty = większy zysk, bo mniejsza konkurencja ..... musi być inna przyczyna,.... podejrzewam, że techniczno - prawna .... zbyt duża odpowiedzialność prawna producenta za swoje wyroby, co do których nie ma On pewności bezpieczeństwa użytkowania na łódkach ....

balti - 2018-02-14, 09:22

Bodo napisał/a:
że techniczno

Z technicznego punktu widzenia łódka od campera różni się .... kształtem .
Jedyna różnica w tym że łódka jest z załorzenia od spodu szczelna i tam potencjalnie mogą gromadzić się opary . Przy szczelnej instalacji i efektywnej wentylacji nic nie powinno się dziać . Ale tu Emil ma rację takie licencje duuużo kosztują .
P.S. Ciekawe jaki certyfikat ma Planar ?

Bodo - 2018-02-14, 09:31

balti napisał/a:
.... łódka od campera różni się .... kształtem ...

oraz kątem odchylenia od pionu ... a certyfikat, to chyba już opłacili? ... istnieje też opcja, że ta instalacja nie przeszła wymogów certyfikacji ...

Emill`76 - 2018-02-14, 09:41

A jeszcze pozostaje pytanie , czy wcześniej trumy takowy certyfikat posiadały ? Znalazłem dokumentację od swojego urządzenia E2400 , wyprodukowanego w roku 2008 i nijak żadnej wzmianki o instalacji w jachtach ani certyfikatu z tym związanego nie znalazłem :roll:
balti - 2018-02-14, 10:47

Bodo napisał/a:
kątem odchylenia od pionu

Nie wiem czy ewentualny przechył morze mieć to kluczowe znaczenie ...
Wydaje mi się że w camperze jest dużo więcej możliwości "wytelepania" się a w związku z tym rozszczelnienia czegoś w instalacji podczas jazdy .
Ale nie będę się mądrzyć bo się na instalacjach gazowych nie znam .

Emill`76 - 2018-02-14, 11:04

balti napisał/a:
Bodo napisał/a:
kątem odchylenia od pionu

Nie wiem czy ewentualny przechył morze mieć to kluczowe znaczenie ...
Wydaje mi się że w camperze jest dużo więcej możliwości "wytelepania" się a w związku z tym rozszczelnienia czegoś w instalacji podczas jazdy .
Ale nie będę się mądrzyć bo się na instalacjach gazowych nie znam .


Piecyk trumy E2400 można montować w 3 płaszczyznach , więc przechył raczej niczemu nie szkodzi .

Poza tym nasza dyskusja dot. wycofania certyfikatu , okazuje się bezprzedmiotowa .

Poniżej fragment z instrukcji obsługi E2400 ze strony Trumy, co wskazuje że jak najbardziej montaż jest możliwy, oczywiście zgodnie z wymogami obowiązującymi w danym kraju :


Wskazówki
montażowe dla łodzi
Montaż na łodziach musi
spełniać wymogi przepisów
technicznych i administra-
cyjnych danego kraju zasto-
sowania (np. EN ISO 10239).
Należy przestrzegać naro-
dowych przepisów i regulacji
(w Niemczech np. instrukcja
robocza DVGW G 608).
W Niemczech dla zawodowej
żeglugi śródlądowej obowią-
zują „Dyrektywy dla budowy,
wyposażenia, kontroli i eks-
ploatacji instalacji zasilanych
gazem płynnym do celów
gospodarstwa domowego
na jednostkach pływających
w żegludze śródlądowej“
(BGR 146). Zgodnie z nimi
instalacja zasilana gazem
płynnym może być monto-
wana tylko przez monterów
uznanych przez zrzeszenia
zawodowe żeglugi śródlądo-
wej i kontrolowana przez rze-
czoznawców tychże zrzeszeń
zawodowych.
W innych krajach należy prze-
strzegać każdorazowo obo-
wiązujących przepisów.
Zabudowa ogrzewań z ko-
minem podłogowym nie jest
możliwa.
Z dalszymi wskazówkami na-
leży zapoznać się w instrukcji
montażu ogrzewania do łodzi
Trumatic E

balti - 2018-02-14, 11:46

Emill`76 napisał/a:
instalacja zasilana gazem
płynnym może być monto-
wana tylko przez monterów
uznanych przez zrzeszenia
zawodowe żeglugi śródlądo-
wej i kontrolowana przez rze-
czoznawców tychże zrzeszeń
zawodowych.

Reasumując ; "Jak nie wiadomo o co chodzi ..." ;-)

Emill`76 napisał/a:
Montaż na łodziach musi
spełniać wymogi przepisów
technicznych i administra-
cyjnych danego kraju

No tak u nas wszystko musi być na .... węgiel :mrgreen:

Emill`76 - 2018-02-14, 12:37

balti napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
instalacja zasilana gazem
płynnym może być monto-
wana tylko przez monterów
uznanych przez zrzeszenia
zawodowe żeglugi śródlądo-
wej i kontrolowana przez rze-
czoznawców tychże zrzeszeń
zawodowych.

Reasumując ; "Jak nie wiadomo o co chodzi ..." ;-)

Emill`76 napisał/a:
Montaż na łodziach musi
spełniać wymogi przepisów
technicznych i administra-
cyjnych danego kraju

No tak u nas wszystko musi być na .... węgiel :mrgreen:


Basiu, oczywiście tą instrukcję konstruowali Niemce ;-) Zdaje się , że są to standardowe zapisy . Zastanawiam się natomiast nad inną kwestią ... gdyż wiadomo, że zgodność instalacji/ urządzenia może odgrywać kluczową rolę w przypadku dochodzenia odszkodowania z ubezpieczenia od tfu tfu np. pożaru ...... . Pytanie teraz czy ubezpieczyciel , nie będzie teoretycznie żądał wszelakich certyfikatów od wszelakich urządzeń zamontowanych . Łącznie z kwitami, że wszelakie montaże zostały wykonane zgodnie ze sztuką przez certyfikowanych wykonawców ..... ufff . Absurdalnie to wszystko brzmi ...ale kto wie ....?

Bodo - 2018-02-14, 13:40

Nie rozumiem, dlaczego Truma, ostatnio nie zaleca swoich urządzeń montować w łodziach .... w instrukcjach instalacyjnych, stoi, że instalacja jest przeznaczona do camperów, choć wcześniej, było że do łodzi nadaje się również ...
Emill`76 - 2018-02-14, 14:41

Bodo napisał/a:
Nie rozumiem, dlaczego Truma, ostatnio nie zaleca swoich urządzeń montować w łodziach .... w instrukcjach instalacyjnych, stoi, że instalacja jest przeznaczona do camperów, choć wcześniej, było że do łodzi nadaje się również ...


No właśnie nic takiego w instrukcji nie jest napisane , że nie zaleca się instalacji do łodzi . Podane są natomiast w każdym punkcie odnoszącym się do wymogów instalacyjnych, jaka norma powinna być spełniona w przypadku camperów/ samochodów, a jaka norma w przypadku jachtów .

Globus - 2018-02-15, 09:09

Bodo napisał/a:
Można go zdejmować z tej rury bezproblemowo? ....


Ogrzewanie montował Dalpol a ja łódkę odebrałem we wrześniu więc nie było ani okazji ani potrzeby dłubania przy Planarze.
W Otrębusach byłem i rozmawiałem o Planarze. Pokazali mi tłumik wydechu Webasta, który można domontować do Planara. Rura długości 2 lub więcej metra.

W tym roku będę pływał i myślał. A jak nie będzie czasu to tylko pływał :-D :mrgreen: :lol:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group