Regaty - ogólnie |
Autor |
Wiadomość |
Pajki
Wiek: 38 Dołączył: 11 Mar 2014 Posty: 42 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: 2018-10-30, 19:03
|
|
|
Ależ, ja zupełnie szanuję Twoje podejście. Właśnie z tego samego powodu, od jakiegoś czasu, małżonka zabrania mi się ścigać naszym jachtem w regatach.
Paradkosalnie, Przepisy Regatowe Żeglarstwa są tak skonstruowane, aby minimalizować ryzyko kontaktu pomiędzy jachtami. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Nawet mając prawo drogi, Przepisy zabraniają uderzyć w rywala, który pierwszeństwo wymusił. Najczęściej kolizje powoduje brak znajomości Przepisów lub właśnie ich nadinterpretowanie przez niektórych na zasadzie 'mam pierwszeństwo to walę'. Wtedy sędzia dyskwalifikuje oba jachty i następnym razem ten z prawem drogi się zastanowi, czy warto walić, czy może należy uniknąć kolizji i ewemtualnie protestować tego, który wymusił. Taka jest właśnie idea Przepisów i procedury protestowej, aby, eliminować sytuacje w których dochodzi do kolizji. Niestety nie wszyscy to rozumieją. |
_________________ Pozdrawiam,
Karol Pajka |
Autor postu otrzymał 2 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 2 piw(a): Artur 66, juzekp |
|
MirekMors
Wiek: 64 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 3188 Otrzymał 117 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 20:05
|
|
|
Ja to widzę inaczej. Z jednej strony mamy dojrzałych regatowców, z drugiej nas - turystów i z trzeciej czarterowiczów, którzy dostrzegli w imprezach regatowych okazję do "zabawy". Dla nich strata 1 tys.zł. kaucji to nic przy "fajnej" zabawie. Zdają łódkę i znikają. Ja z uszkodzeniem zostaję sam.
Coś z tym trzeba zrobić. Z wybebeszaniem łódki też. Mamy całą zimę. |
|
|
|
|
Agnieszka14
Dołączyła: 20 Kwi 2017 Posty: 396 Otrzymał 13 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 20:12
|
|
|
W sensie na obmyślenie strategii ile, gdzie i jak wybebeszyć 😜
No w sumie... trzeba się przyłożyć i starannie to zaplanować, coby nie zaburzyć trymu wzdłużnego i poprzecznego łódki.
I mieć kilka scenariuszy na różne warunki wiatrowe oraz składy załogi...
Na szczęście mamy całą zimę😎 |
_________________ Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia. |
|
|
|
|
Szaman3
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 2185 Otrzymał 133 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 20:40
|
|
|
Czytam uważnie wszystkie posty w tym wątku i jakoś bliższe mi jest odpuszczanie regat gdzie jest wiele jachtów, gdzie jest ścisk na starcie, na bojkach czy nawet na mecie. We wrześniu po raz pierwszy od dwóch lat wystartowałem w Krzyżach. To impreza która zawsze mi się podobała i chyba będzie podobać, ale i tu był dzwon.
Po trzech edycjach Classic Cup jednak bardziej skłaniam się do tego typu imprez. Start spokojny, bo wiele mil do przepłynięcia, walki na bojach nie ma a i na mecie są pojedyncze jachty.
PS. Na starcie regat ARC+ pomimo obecności kilkudziesięciu jachtów jakoś nie było zbyt zaciętej walki o pozycję |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2018-10-30, 21:26
|
|
|
pseudokibic napisał/a: | .....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi)..... |
Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Szaman3
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 2185 Otrzymał 133 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 21:32
|
|
|
Bodo napisał/a: | pseudokibic napisał/a: | .....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi)..... |
Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ... |
No własnie, jakie? A jak mam do pokonania 200 mil to nie muszę wiedzieć |
|
|
|
|
Agnieszka14
Dołączyła: 20 Kwi 2017 Posty: 396 Otrzymał 13 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 21:51
|
|
|
No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie? |
_________________ Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia. |
|
|
|
|
Pajki
Wiek: 38 Dołączył: 11 Mar 2014 Posty: 42 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: 2018-10-30, 21:52
|
|
|
Bodo napisał/a: | pseudokibic napisał/a: | .....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi)..... |
Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ... |
Na górnej boi, czyli tej do której płyniemy na wiatr, nie obowiązuje przepis 18. Jednym słowem, prawo drogi określają przepisy ogólne - prawy, lewy oraz nawietrzny, zawietrzny. |
_________________ Pozdrawiam,
Karol Pajka |
|
|
|
|
Agnieszka14
Dołączyła: 20 Kwi 2017 Posty: 396 Otrzymał 13 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 22:00
|
|
|
Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować. A i zapewne ma mniej czystego wiatru?
To jeszcze dopytam o kręcenie kołek. Ile ich się kręci i gdzie? Chyba powinnam odpłynąć gdzieś lekko na bok je kręcić, a nie zaczynać bączki w miejscu, w którym akurat jestem - bo wtedy mogłabym bardzo przeszkadzać innym. I jak to ma wyglądać? Mam wykręcić szybką trzystasześćdziesiątkę? W lewo? W prawo? Jak ktoś mnie zaprotestował i czuje, ze ma racje wtedy kręcę? Jak czuje że jej nie ma - dyskutujemy potem z sędzią? |
_________________ Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia. |
|
|
|
|
Artur 66
Moderator
Wiek: 57 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2537 Otrzymał 86 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 22:21
|
|
|
Agnieszka14 napisał/a: | Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować. |
Pod warunkiem, że wpłynął w strefę w kryciu nawietrznego, jeżeli nie to nie ma pierwszeństwa. |
_________________ ***** ***
"Nie starzeje się ten, kto nie ma na to czasu."
Żeglarstwo jest przereklamowane :) |
|
|
|
|
Artur 66
Moderator
Wiek: 57 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2537 Otrzymał 86 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 22:23
|
|
|
Agnieszka14 napisał/a: | No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie? |
Pobaw się w coś takiego http://game.finckh.net/indexpol.htm na początek wystarczy. |
_________________ ***** ***
"Nie starzeje się ten, kto nie ma na to czasu."
Żeglarstwo jest przereklamowane :) |
|
|
|
|
Pajki
Wiek: 38 Dołączył: 11 Mar 2014 Posty: 42 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: 2018-10-30, 22:30
|
|
|
Agnieszka14 napisał/a: | Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować. A i zapewne ma mniej czystego wiatru?
To jeszcze dopytam o kręcenie kołek. Ile ich się kręci i gdzie? Chyba powinnam odpłynąć gdzieś lekko na bok je kręcić, a nie zaczynać bączki w miejscu, w którym akurat jestem - bo wtedy mogłabym bardzo przeszkadzać innym. I jak to ma wyglądać? Mam wykręcić szybką trzystasześćdziesiątkę? W lewo? W prawo? Jak ktoś mnie zaprotestował i czuje, ze ma racje wtedy kręcę? Jak czuje że jej nie ma - dyskutujemy potem z sędzią? |
Tak, jak pisałem wyżej, na górnej boi nie obowiązuje przepis 18, czyli to nie wewnętrzny z zewnętrznym, tylko prawy z lewym lub zawietrzny z nawietrznym...
Przepis 18 obowiązuje zaś na boi dolnej - czyli tej do której płyniemy z wiatrem.
Wokół boi obowiązuje tzw 'strefa'. Jest to okrąg o promieniu 3 długości jachtu (bliższego) od znaku.
I tutaj kluczowy jest moment wejścia w strefę...
Jeżeli jachty osiągają strefę będąc w kryciu, to jacht wewnętrzny ma prawo do miejsca przy znaku. Czyli zewnętrzny musi mu tego miejsca udzielić.
Jeżeli jachty osiągają strefę w pozycjach swobodny z przodu i swobodny z tyłu (brak jest krycia), to prawo do miejsca przy znaku ma jacht swobodny z przodu.
Liczy się moment osiągnięcia strefy - nie ma znaczenia to, czy później krycie zostało zerwane lub osiągnięte.
Jeśli chodzi o karne kółka... Jeżeli jacht złamał jakiś przepis prawa drogi, to powinien wykręcić dwa obroty w tę samą stronę (nie ważne czy w prawo, czy w lewo). Każdy z obrotów musi zawierać jeden zwrot przez sztag i jeden przez rufę. Nie ważne jest od którego się zacznie. Czyli cała kara zawiera dwa zwroty przez sztag i dwa zwroty przez rufę. Obroty muszą być wykonane jeden po drugim (nie ma rozkładania na raty).
Karne obroty należy wykonać jak najszybciej po incydencie, lecz należy pamiętać, że nie wolno nam przeszkadzać innym jachtom i należy im ustępować. W praktyce wygląda to tak, że należy zaraz po incydencie odpłynąć trochę w bok, żeby uwolnić się od innych jachtów i jak najszybciej wykonać karę.
Wyjątkiem jest dotknięcie znaku (boi) - za to przewinienie kręcimy tylko jeden pełny obrót (jeden zwrot przez rufę i jeden przez sztag).
Omówienie wszystkich przepisów to temat na dłuższe posiedzenie z możliwością pokazania przykładów...
Ale chętnie odpowiem na pytania :)
P.S. Przepraszam za błędy, ale piszę z telefonu, a drugą ręką głaszczę kota ;P |
_________________ Pozdrawiam,
Karol Pajka |
Autor postu otrzymał 2 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 2 piw(a): Agnieszka14, Bodo |
|
Szaman3
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 2185 Otrzymał 133 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 22:40
|
|
|
Ło matkoo |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Agnieszka14 |
|
MirekMors
Wiek: 64 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 3188 Otrzymał 117 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-30, 23:27
|
|
|
Że na górnej nie obowiązuje krycie to nie wiedziałem |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2018-10-31, 05:28
|
|
|
Szaman3 napisał/a: | No własnie, jakie? A jak mam do pokonania 200 mil to nie muszę wiedzieć |
A powinieneś .... pamiętam regaty Vende Globe, bodajże z 2014 riku, gdzie Gutek, wygrał etap z Australii do Urugwaju, różnica 20 sekund .... i tylko dlatego, że pokonany nie zanł jakiegoś przepisu i wcześniej skończył się ścigać.... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Pajki
Wiek: 38 Dołączył: 11 Mar 2014 Posty: 42 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: 2018-10-31, 05:49
|
|
|
MirekMors napisał/a: | Że na górnej nie obowiązuje krycie to nie wiedziałem |
Na górnej boi także obowiązuje krycie, tylko że w stosunku do przepisu 11, czyli zawietrzny - nawietrzny (w przypadku gdy to krycie zachodzi) lub swobodny z przodu i z tyłu (gdy krycia nie ma). Nie ma zastosowania tylko przepis 18, czyli wewnętrzny - zewnętrzny. Prościej mówiąc, przepisy, na górnej boi podobnie, jak na reszcie trasy...
Ale tak, jak pisałem wcześniej - to temat rzeka i żeby omówić wszystkie przepisy, za pomocą języka zrozumiałego dla wszystkich, a zwłaszcza początkujących regatowców, to potrzeba kilku godzin wykładu. Godzin najlepiej spędzonych przy tablicy z możliwością rozrysowania przykładowych sytuacji i... co najwięcej daje - konstruktywnej dyskusji z sędzią lub doświadczonym zawodnikiem, który dobrze te Przepisy zna. |
_________________ Pozdrawiam,
Karol Pajka |
|
|
|
|
MirekMors
Wiek: 64 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 3188 Otrzymał 117 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-31, 08:26
|
|
|
No właśnie. A mi (nam?) nie chce się/nie mamy głowy do tych wszystkich zawijasów, gdy ten przepis nie działa w związku z tamtym, itd. W ciągu <10 lat nasze regaty towarzyskie nie tyle się zmieniły, co zostały wyparte przez zawody na poziomie zawodowym. Świadczą o tym dyskusje na forach, ale i nazwiska uczestników oraz rodzaje startujących łódek. |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-31, 08:35
|
|
|
Agnieszka14 napisał/a: | No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie? | Zacząłbym od przepisów, są do ściągnięcia w pdf. Na początek Definicje i część 2. |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Agnieszka14 |
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-31, 08:42
|
|
|
Pajki napisał/a: | Tak, jak pisałem wyżej, na górnej boi nie obowiązuje przepis 18, czyli to nie wewnętrzny z zewnętrznym, tylko prawy z lewym lub zawietrzny z nawietrznym...
Przepis 18 obowiązuje zaś na boi dolnej - czyli tej do której płyniemy z wiatrem. | Tak to należy zapamiętać, chodzi o to, żeby lewohalsowy nie wjeżdżał na górną boję krzycząc "wewnętrzny!!!", bo przepis 18 nie obowiązuje między jachtami na przeciwnych halsach w kursie na wiatr. Dla bardziej dociekliwych - zapoznajcie się z przepisem 18.3 |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-10-31, 08:45
|
|
|
Artur 66 napisał/a: | Pod warunkiem, że wpłynął w strefę w kryciu nawietrznego, jeżeli nie to nie ma pierwszeństwa. | W tym przypadku też, ale jeśli wpłynął bez krycia ale jako pierwszy, czyli w terminologii regatowej "swobodny z przodu", to też ma. |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Artur 66 |
|
|