forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Regaty - ogólnie
Autor Wiadomość
Pajki 

Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 42
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa - Bemowo
Wysłany: 2018-10-30, 19:03   

Ależ, ja zupełnie szanuję Twoje podejście. Właśnie z tego samego powodu, od jakiegoś czasu, małżonka zabrania mi się ścigać naszym jachtem w regatach. :oops:
Paradkosalnie, Przepisy Regatowe Żeglarstwa są tak skonstruowane, aby minimalizować ryzyko kontaktu pomiędzy jachtami. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Nawet mając prawo drogi, Przepisy zabraniają uderzyć w rywala, który pierwszeństwo wymusił. Najczęściej kolizje powoduje brak znajomości Przepisów lub właśnie ich nadinterpretowanie przez niektórych na zasadzie 'mam pierwszeństwo to walę'. Wtedy sędzia dyskwalifikuje oba jachty i następnym razem ten z prawem drogi się zastanowi, czy warto walić, czy może należy uniknąć kolizji i ewemtualnie protestować tego, który wymusił. Taka jest właśnie idea Przepisów i procedury protestowej, aby, eliminować sytuacje w których dochodzi do kolizji. Niestety nie wszyscy to rozumieją.
_________________
Pozdrawiam,
Karol Pajka
 Autor postu otrzymał 2 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 2 piw(a):
Artur 66, juzekp
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 20:05   

Ja to widzę inaczej. Z jednej strony mamy dojrzałych regatowców, z drugiej nas - turystów i z trzeciej czarterowiczów, którzy dostrzegli w imprezach regatowych okazję do "zabawy". Dla nich strata 1 tys.zł. kaucji to nic przy "fajnej" zabawie. Zdają łódkę i znikają. Ja z uszkodzeniem zostaję sam.
Coś z tym trzeba zrobić. Z wybebeszaniem łódki też. Mamy całą zimę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Agnieszka14 


Dołączyła: 20 Kwi 2017
Posty: 396
Otrzymał 13 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 20:12   

W sensie na obmyślenie strategii ile, gdzie i jak wybebeszyć 😜
No w sumie... trzeba się przyłożyć i starannie to zaplanować, coby nie zaburzyć trymu wzdłużnego i poprzecznego łódki.
I mieć kilka scenariuszy na różne warunki wiatrowe oraz składy załogi...

Na szczęście mamy całą zimę😎
_________________
Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 20:40   

Czytam uważnie wszystkie posty w tym wątku i jakoś bliższe mi jest odpuszczanie regat gdzie jest wiele jachtów, gdzie jest ścisk na starcie, na bojkach czy nawet na mecie. We wrześniu po raz pierwszy od dwóch lat wystartowałem w Krzyżach. To impreza która zawsze mi się podobała i chyba będzie podobać, ale i tu był dzwon.
Po trzech edycjach Classic Cup jednak bardziej skłaniam się do tego typu imprez. Start spokojny, bo wiele mil do przepłynięcia, walki na bojach nie ma :-D a i na mecie są pojedyncze jachty.

PS. Na starcie regat ARC+ pomimo obecności kilkudziesięciu jachtów jakoś nie było zbyt zaciętej walki o pozycję :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2018-10-30, 21:26   

pseudokibic napisał/a:
.....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi).....

Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ...
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 21:32   

Bodo napisał/a:
pseudokibic napisał/a:
.....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi).....

Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ...


No własnie, jakie? A jak mam do pokonania 200 mil to nie muszę wiedzieć :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Agnieszka14 


Dołączyła: 20 Kwi 2017
Posty: 396
Otrzymał 13 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 21:51   

No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie?
_________________
Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pajki 

Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 42
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa - Bemowo
Wysłany: 2018-10-30, 21:52   

Bodo napisał/a:
pseudokibic napisał/a:
.....
Moim zdaniem wystarczy w zupełności., prawy/lewy, nawietrzny zawietrzny i wewnętrzny przy boi (pamiętając, że nie obowiązuje przy statku i boi startowej, oraz w sytuacji prawy/lewy na górnej boi).....

Na górnej boi, czyli pierwszej po wystartowaniu ..... może to opisać/wyjaśnić, ktoś znający temat, jakie tam obowiązują zasady? ...


Na górnej boi, czyli tej do której płyniemy na wiatr, nie obowiązuje przepis 18. Jednym słowem, prawo drogi określają przepisy ogólne - prawy, lewy oraz nawietrzny, zawietrzny.
_________________
Pozdrawiam,
Karol Pajka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Agnieszka14 


Dołączyła: 20 Kwi 2017
Posty: 396
Otrzymał 13 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 22:00   

Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować. A i zapewne ma mniej czystego wiatru?

To jeszcze dopytam o kręcenie kołek. Ile ich się kręci i gdzie? Chyba powinnam odpłynąć gdzieś lekko na bok je kręcić, a nie zaczynać bączki w miejscu, w którym akurat jestem - bo wtedy mogłabym bardzo przeszkadzać innym. I jak to ma wyglądać? Mam wykręcić szybką trzystasześćdziesiątkę? W lewo? W prawo? Jak ktoś mnie zaprotestował i czuje, ze ma racje wtedy kręcę? Jak czuje że jej nie ma - dyskutujemy potem z sędzią?
_________________
Kryje się coś niedobrego w mężczyznach, którzy unikają wina, gier, towarzystwa pięknych kobiet i ucztowania. Tacy ludzie albo są ciężko chorzy, albo w głębi duszy nienawidzą otoczenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur 66 
Moderator


Wiek: 57
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2537
Otrzymał 86 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 22:21   

Agnieszka14 napisał/a:
Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować.

Pod warunkiem, że wpłynął w strefę w kryciu nawietrznego, jeżeli nie to nie ma pierwszeństwa.
_________________
***** ***
"Nie starzeje się ten, kto nie ma na to czasu."
Żeglarstwo jest przereklamowane :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur 66 
Moderator


Wiek: 57
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2537
Otrzymał 86 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 22:23   

Agnieszka14 napisał/a:
No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie?

Pobaw się w coś takiego http://game.finckh.net/indexpol.htm na początek wystarczy.
_________________
***** ***
"Nie starzeje się ten, kto nie ma na to czasu."
Żeglarstwo jest przereklamowane :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pajki 

Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 42
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa - Bemowo
Wysłany: 2018-10-30, 22:30   

Agnieszka14 napisał/a:
Rozumiem, ze wewnętrzny ma pierwszeństwo - zgodnie z logiką, ze skoro jest wewnętrzny to nie za bardzo miałby gdzie i jak ustępować. A i zapewne ma mniej czystego wiatru?

To jeszcze dopytam o kręcenie kołek. Ile ich się kręci i gdzie? Chyba powinnam odpłynąć gdzieś lekko na bok je kręcić, a nie zaczynać bączki w miejscu, w którym akurat jestem - bo wtedy mogłabym bardzo przeszkadzać innym. I jak to ma wyglądać? Mam wykręcić szybką trzystasześćdziesiątkę? W lewo? W prawo? Jak ktoś mnie zaprotestował i czuje, ze ma racje wtedy kręcę? Jak czuje że jej nie ma - dyskutujemy potem z sędzią?

Tak, jak pisałem wyżej, na górnej boi nie obowiązuje przepis 18, czyli to nie wewnętrzny z zewnętrznym, tylko prawy z lewym lub zawietrzny z nawietrznym...
Przepis 18 obowiązuje zaś na boi dolnej - czyli tej do której płyniemy z wiatrem.
Wokół boi obowiązuje tzw 'strefa'. Jest to okrąg o promieniu 3 długości jachtu (bliższego) od znaku.
I tutaj kluczowy jest moment wejścia w strefę...
Jeżeli jachty osiągają strefę będąc w kryciu, to jacht wewnętrzny ma prawo do miejsca przy znaku. Czyli zewnętrzny musi mu tego miejsca udzielić.
Jeżeli jachty osiągają strefę w pozycjach swobodny z przodu i swobodny z tyłu (brak jest krycia), to prawo do miejsca przy znaku ma jacht swobodny z przodu.
Liczy się moment osiągnięcia strefy - nie ma znaczenia to, czy później krycie zostało zerwane lub osiągnięte.

Jeśli chodzi o karne kółka... Jeżeli jacht złamał jakiś przepis prawa drogi, to powinien wykręcić dwa obroty w tę samą stronę (nie ważne czy w prawo, czy w lewo). Każdy z obrotów musi zawierać jeden zwrot przez sztag i jeden przez rufę. Nie ważne jest od którego się zacznie. Czyli cała kara zawiera dwa zwroty przez sztag i dwa zwroty przez rufę. Obroty muszą być wykonane jeden po drugim (nie ma rozkładania na raty).
Karne obroty należy wykonać jak najszybciej po incydencie, lecz należy pamiętać, że nie wolno nam przeszkadzać innym jachtom i należy im ustępować. W praktyce wygląda to tak, że należy zaraz po incydencie odpłynąć trochę w bok, żeby uwolnić się od innych jachtów i jak najszybciej wykonać karę.
Wyjątkiem jest dotknięcie znaku (boi) - za to przewinienie kręcimy tylko jeden pełny obrót (jeden zwrot przez rufę i jeden przez sztag).
Omówienie wszystkich przepisów to temat na dłuższe posiedzenie z możliwością pokazania przykładów...
Ale chętnie odpowiem na pytania :)

P.S. Przepraszam za błędy, ale piszę z telefonu, a drugą ręką głaszczę kota ;P
_________________
Pozdrawiam,
Karol Pajka
 Autor postu otrzymał 2 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 2 piw(a):
Agnieszka14, Bodo
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 22:40   

Ło matkoo :shock:
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Agnieszka14
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-30, 23:27   

Że na górnej nie obowiązuje krycie to nie wiedziałem :shock:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2018-10-31, 05:28   

Szaman3 napisał/a:
No własnie, jakie? A jak mam do pokonania 200 mil to nie muszę wiedzieć :-D

A powinieneś .... pamiętam regaty Vende Globe, bodajże z 2014 riku, gdzie Gutek, wygrał etap z Australii do Urugwaju, różnica 20 sekund .... i tylko dlatego, że pokonany nie zanł jakiegoś przepisu i wcześniej skończył się ścigać.... :mrgreen:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pajki 

Wiek: 38
Dołączył: 11 Mar 2014
Posty: 42
Otrzymał 7 piw(a)
Skąd: Warszawa - Bemowo
Wysłany: 2018-10-31, 05:49   

MirekMors napisał/a:
Że na górnej nie obowiązuje krycie to nie wiedziałem :shock:

Na górnej boi także obowiązuje krycie, tylko że w stosunku do przepisu 11, czyli zawietrzny - nawietrzny (w przypadku gdy to krycie zachodzi) lub swobodny z przodu i z tyłu (gdy krycia nie ma). Nie ma zastosowania tylko przepis 18, czyli wewnętrzny - zewnętrzny. Prościej mówiąc, przepisy, na górnej boi podobnie, jak na reszcie trasy...
Ale tak, jak pisałem wcześniej - to temat rzeka i żeby omówić wszystkie przepisy, za pomocą języka zrozumiałego dla wszystkich, a zwłaszcza początkujących regatowców, to potrzeba kilku godzin wykładu. Godzin najlepiej spędzonych przy tablicy z możliwością rozrysowania przykładowych sytuacji i... co najwięcej daje - konstruktywnej dyskusji z sędzią lub doświadczonym zawodnikiem, który dobrze te Przepisy zna.
_________________
Pozdrawiam,
Karol Pajka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-31, 08:26   

No właśnie. A mi (nam?) nie chce się/nie mamy głowy do tych wszystkich zawijasów, gdy ten przepis nie działa w związku z tamtym, itd. W ciągu <10 lat nasze regaty towarzyskie nie tyle się zmieniły, co zostały wyparte przez zawody na poziomie zawodowym. Świadczą o tym dyskusje na forach, ale i nazwiska uczestników oraz rodzaje startujących łódek.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-31, 08:35   

Agnieszka14 napisał/a:
No dobrze. A czy moglibyście mi polecić jakąś książkę z takim regatowym ABC - przepisy regatowe itp. napisaną w miarę przystępnie?
Zacząłbym od przepisów, są do ściągnięcia w pdf. Na początek Definicje i część 2.
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Agnieszka14
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-31, 08:42   

Pajki napisał/a:
Tak, jak pisałem wyżej, na górnej boi nie obowiązuje przepis 18, czyli to nie wewnętrzny z zewnętrznym, tylko prawy z lewym lub zawietrzny z nawietrznym...
Przepis 18 obowiązuje zaś na boi dolnej - czyli tej do której płyniemy z wiatrem.
Tak to należy zapamiętać, chodzi o to, żeby lewohalsowy nie wjeżdżał na górną boję krzycząc "wewnętrzny!!!", bo przepis 18 nie obowiązuje między jachtami na przeciwnych halsach w kursie na wiatr. Dla bardziej dociekliwych - zapoznajcie się z przepisem 18.3
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-31, 08:45   

Artur 66 napisał/a:
Pod warunkiem, że wpłynął w strefę w kryciu nawietrznego, jeżeli nie to nie ma pierwszeństwa.
W tym przypadku też, ale jeśli wpłynął bez krycia ale jako pierwszy, czyli w terminologii regatowej "swobodny z przodu", to też ma.
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Artur 66
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group