forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Tangiem 780S po trochę większej wodzie
Autor Wiadomość
kemot 
Moderator


Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2354
Otrzymał 57 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2014-10-16, 22:10   Tangiem 780S po trochę większej wodzie

Jak pisałem w innym wątku , w przyszłym roku wybieramy się kanałem Elbląskim na Zalew Wiślany oraz Zatokę.
Czy ktoś z Was ma doświadczenie , albo przynajmniej wiedzę nabytą o tym jak zachowa się Tango 780 S na większej fali.
Moje Tango jest stosunkowo stabilne ( trochę więcej balastu) ale jednak kształt kadłuba jest raczej typowo śródlądowy.
No i ta wyjątkowa niska pawęż. Nawet na WJM przy pełnych kursach , gdy dogoni mnie większa fala to wody w kokpicie nie brakuje.

Jednym słowem czy Tango pod niezbyt ogarniętym sternikiem 8-) da radę ?

Nigdy po słonym nie pływałem , więc planuję jeszcze kilka nowych tematów , zapewne dla wielu banalnych, ale dla mnie juz nie tak oczywistych.

Proszę o wyrozumienie i łopatologiczne wyłożenie sprawy.
Zapraszam do dzielenia się wiedzą np w temacie : "Ale były fale!"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marekj 


Wiek: 52
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 1206
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2014-10-16, 22:46   

Czytałem kiedyś w Żaglach opis rejsu Tangiem 780 albo nawet 730 po Bałtyku (nie tylko zatoce, chyba Gotlandię zwiedzili), spróbuję w weekend to wygrzebać i Ci skan wrzucę.
_________________
Pozdawiam
Marek

***** ***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
urbos 

Dołączył: 12 Lut 2014
Posty: 731
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Częstochowa/Kraków
Wysłany: 2014-10-16, 22:53   

Tomku - pogadamy pod Dębem w weekend. Temat długi myślę, że łatwiej przy piwku na żywo niż na forum.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kemot 
Moderator


Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2354
Otrzymał 57 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2014-10-16, 22:55   

Przy piwku napewno przyjemniej ;-) :beer:

Ale pisz i tu , pewnie nie tylko ja jestem ciekaw.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-16, 22:56   

Pierwsze moje doświadczenia z Bałtykiem sugerowały, że fala ze Śniardw robi więcej kłopotu. Trzeba się przyzwyczaić do większych fal i tyle, pokład trochę bardziej ruchliwy pod nogami. Przy bajdewindzie mniej wody wchodzi na pokład niż na Mazurach. Łódka zachowuje się jak korek trochę. Płynąc baksztagiem duża fala jest w stanie wywalić łódkę mieczową a takiego ryzyka na śródlądziu nie ma. Tango spotkałem na wyspie Hano. Jachty mieczowe lepiej aby sztormy omijały. Dla Sasanki 660 granica rozsądku to 5B ale wytrzymuje ciut więcej. Antila 22 była sztywniejsza. Film trochę długi ale Zobaczcie 9 minutę i 13, w 9 minucie płynę na kawałku foka tylko. https://www.facebook.com/...&type=2&theater
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Ostatnio zmieniony przez Michal 2014-10-16, 23:13, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
kemot
kemot 
Moderator


Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2354
Otrzymał 57 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2014-10-16, 23:10   

Na właśnie tych baksztagowych kursów najbardziej się obawiam...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marekj 


Wiek: 52
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 1206
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2014-10-17, 00:10   

O znalazłem:
http://www.zagle.com.pl/m...ku,85_9997.html
_________________
Pozdawiam
Marek

***** ***
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
kemot
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-17, 07:27   

http://www.kulinski.navsi...id=938&page=720
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-10-17, 08:59   

kemot napisał/a:
Na właśnie tych baksztagowych kursów najbardziej się obawiam...

To popłyniemy w drugą stronę .... i będzie bezpiecznie i miło ..... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-17, 19:11   

Pływanie jachtem śródlądowym po morzu jest możliwe i w miarę bezpieczne gdy zachowamy zdrowy rozsądek. Jacht powinien być sprawdzony wcześniej w ciężkich warunkach na śródlądziu a załoga jeśli ma obawy na Śniardwach niech zostanie na Mazurach. Prognozy pogody to podstawa, przeloty między portami do 8 godzin. Gdy wiatr słabnie albo coś się dzieje z pogodą silnik pełen gaz i do portu. Przydaje się genaker bo zdecydowanie zwiększa prędkości. Możliwość szybkiego refowania niezbędna. W trakcie płynięcia często zrobienie herbaty jest niemożliwe bo nie można trafić do szklanki więc przydałby się termos i suchy prowiant \kabanosy, batoniki itp\. W portach morskich jest zdecydowanie więcej miejsca na manewry niż na Mazurach więc aby się udało trafić między główki a dalej to już łatwo. Halsowanie pod falę i wiatr 5 B jest nierealne. Przy 4 B byłem w stanie na silniku płynąć pod falę z prędkością 3w Antilą 22 z silnikiem Yamaha 6 Wychodziłem z portów zawsze rano aby mieć zapas czasu. Wypływać z naładowanymi akumulatorami. Spis numerów tel. Bosmanatów i Ratownictwa:
http://www.zeglarstwo.sai...ny/telefony.htm
Warto mieć na morzu:
o światła nawigacyjne, podsalingowe
o kompas z podświetleniem
o niezawodny silnik z zewnętrznym zbiornikiem paliwa
o poręcze na kabinie i w zejściówce przy schodach
o szybkie refowanie grota
o fok sztormowy
o pasy podwójne i na rufie
o ukfka stacjonarna albo ręczna
o echosonda
o cumy dodatkowe \4x 10m fi12\
o blokada steru w pozycji opuszczonej
o blokada rumpla
o rejestracja morska POL .......
o malowanie dna antyosmoza i antyfuling koniecznie
o genaker
o dodatkowy akumulator, ładowarka+ instalacja 230V
o flaglinki na salingach i banderki: Niemiec, Dani, Szwecji, Litwy, Rosji?
o flagsztok z banderką polską niezbędny
o koło ratunkowe z liną pływającą 20m fi 8mm, drugie koło
o pompa zęzowa automat
o miecz cynkowany ogniowo
o duża kotwica \7,5kg\ z liną fi 12mm x25mb
o dodatkowe odbijacze \ w sumie min.6 szt\
o kapoki z atestem
o szelki z wąsami
o komórka w wodoodpornym pokrowcu, pirotechnika
o mapy morskie papierowe, locja, gps
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Ostatnio zmieniony przez Michal 2014-10-17, 19:13, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Bodo
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-10-17, 19:46   

I tak wyposażonym, można pływać do Szwecji, Danii, Finlandii itp .... :-D .... na Zatokę Gdańską, wystarczy jacht mazurski .... w razie zerwania się, niespodziewanego wiatru, w godzinę można być w porcie .... i to, z wiatrem ...
Aha... podstawa, to obserwacja prognoz pogody ....
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
czoboki 

Wiek: 56
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 176
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-18, 00:18   

Ja bym dodał:
Rozpięte sztorm liny (nazw jest kilka) idące od dziobu do rufy, tak aby nie trzeba było się przepinać poruszając się po pokładzie.

Natomiast generalnie wolałbym jednak jachtem trochę mocniejszym i balastowym lub kilowym.
_________________
Pozdrawiam
Marek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-10-18, 09:26   

Zgadza się .... na morzu to podstawowa rzecz i nie wyobrażam sobie, aby na łódce jej zabrakło ....
Aby dostosować łódkę jeziorową do cięższych warunków morskich, należy bezwzględnie naciągnąć wanty i sztag, o czym pisał Pseudokibic .... na jeziorach, w zdecydowanej większości łódek armatorskich, zaobserwowałem zjawisko luźnych want .... właściciele tych łódek, twierdzą, że napięte wanty, nadmiernie niszczą i nadwyrężają osprzęt oraz kadłub ..... nawet Ci z nich, których udało mi się przekonać do większego naprężenia want, robią to z ostrożnością i nie do końca .... :-D
Oprócz want, niektórzy stosują dodatkowe zabezpieczenie sztagu, w postaci dowiązanej liny od topu masztu do dziobu łódki ..... o blokadzie płetwy sterowej w dolnym położeniu, pisał już Szkodnik, i jest to bardzo dobra rada, ale ja po Zatoce pływałem bez tych wszystkich wzmocnień i zabezpieczeń .... w czerwcu i lipcu, pogoda na Zatoce, z reguły, każe czekać na podmuchy wiatru, a pływanie jest lajtowe .... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-18, 10:02   

W Sasance 660 i Antili 22 wymieniłem płetwę sterową na dłuższą \Lamiplast nr9\
Warto skontrolować wieszak steru dolny, często na śródlądziu są dość delikatne.
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
plitkin 

Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 97
Otrzymał 9 piw(a)
Skąd: www
Wysłany: 2014-10-18, 11:37   

Polecam zrobic zdjecia zawiasow steru i wrzucic na forum. Do skontrolowania stan pletwy sterowej, zwlaszcza w miejscu gdzie sie konczy jarzmo. Sugeruje tez wrzucic foty policzkow jarzma.
Miecz-jezeli jest zle zrobiony i w dolnej pozycji stuka, to rozwiazac ten problem bezwzglednie przed wyplynieciem na wieksza fale.
Warto zapewnic sobie lacznosc przez vhf.
Zawory warto na fali zamykac.
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
kemot
balti 


Dołączyła: 30 Sty 2014
Posty: 3214
Otrzymał 165 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-20, 13:40   

szkodnik napisał/a:
o rejestracja morska POL .......


Czy do zatokowego pływania to konieczne ? Na śródlądziu wcale nie trzeba mieć obecnie numerów , czy na zatoce jest inaczej ?
W ogóle jak takie pływanie wygląda od strony "papierologicznej" , co może być kontrolowane /?/ co trzeba mieć bezwzględnie ? Nie chciała bym się dowiedzieć że potrzebuję mieć np tratwę , kartę bezpieczeństwa , czy uprawnienia na radio itd
_________________
Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić

***** ***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-10-20, 13:56   

Łódki do długości 12 m. nie muszą mieć rejestracji ..... całe wyposażenie zależy tylko i wyłącznie od armatora,.... wszystkie przepisy obowiązują tak samo na morzu jak i na śródlądziu .... nic nie musisz zmieniać lub dodawać ...
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-20, 18:44   

Ukfka nie jest niezbędna ale ułatwia wejścia do dużych portów, słychać co robią statki. Jeśli używamy ukfki to trzeba mieć papier SRC. Można zgłaszać komórką wejścia ale nasłuchu nie będzie. Nie wszędzie się zgłaszałem i kar nie było ale ryzyko istnieje. Kontroli dotychczas w Polsce na Bałtyku nie miałem, w Szwecji mundurowy zwiedzał jacht. Straż graniczna nieraz tylko pytała skąd i dokąd.
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
czoboki 

Wiek: 56
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 176
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-21, 20:49   

Bodo napisał/a:
w czerwcu i lipcu, pogoda na Zatoce, z reguły, każe czekać na podmuchy wiatru, a pływanie jest lajtowe ....

Taaa... A potem będzie (oby nie) kolejna dyskusja o bezpieczeństwie, dyskusja "po fakcie", bo przecież "z reguły"... Sorry, Bodo ale to jest lekceważenie wody... Dużej wody gdzie do brzegu daleko... Dalej niż na Mazurach...
_________________
Pozdrawiam
Marek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
plitkin 

Dołączył: 08 Mar 2014
Posty: 97
Otrzymał 9 piw(a)
Skąd: www
Wysłany: 2014-10-21, 21:50   

Siodemka na Zatoce potrafi narobic balaganu. Doswiadczylem parokrotnie. Na prawde polecam nie lekcewazyc moich wczesniejszych rad, jak rowniez rad Szkodnika.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group