|
|
SRC |
Autor |
Wiadomość |
kemot
Moderator
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2354 Otrzymał 57 piw(a) Skąd: Błonie
|
Wysłany: 2014-10-27, 10:59 SRC
|
|
|
Wybieram się na kurs SRC. Ale mam pytanie , czy uprawnienia na LRC zawierają SRC?
Czym w praktyce różnią się te kursy oprócz oczywiście stosowanego sprzętu? |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2014-10-27, 12:45
|
|
|
Wg mojej wiedzy, wyniesionej z kursu SRC, to uprawnienia LRC, są potrzebne gdy zamierzamy pływać po oceanach i dają uprawnienia do obsługi urządzeń średniofalowych .... ciekawe pytanie, czy uprawnienia te, zezwalają na obsługę urządzeń krótkofalowych (SRC lub HVF) .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-10-27, 15:07
|
|
|
Czy SRC się robi dożywotnio czy trzeba co jakiś czas odświeżać ? |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2014-10-27, 15:31
|
|
|
Nie pamiętam, czy mam jakąś dat ę ważności na certyfikacie, ale sprawdzę jak dotrę na łódkę .... uprawnienia są, raczej, dożywotnie .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-10-27, 17:07
|
|
|
balti napisał/a: | Czy SRC się robi dożywotnio czy trzeba co jakiś czas odświeżać ? |
Od (chyba) 2008 roku certyfikat SRC nie wymaga odnawiania, jest bezterminowy. |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-11-05, 12:00
|
|
|
No to się chyba w końcu zapiszę , może jakaś dusza z forum też ?
http://www.morka.pl/radio...ego-zasiegu-src |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
Zielony Tygrys
Wiek: 54 Dołączyła: 11 Mar 2014 Posty: 58 Otrzymał 2 piw(a) Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 2014-11-05, 17:57
|
|
|
Ja się wybieram do Kalisza. |
|
|
|
|
kemot
Moderator
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2354 Otrzymał 57 piw(a) Skąd: Błonie
|
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2014-11-21, 15:03
|
|
|
Bardzo dobra podpowiedź dla tych, którzy pomimo odbytego kursu SRC, mało mają do czynienia z morzem ..... czyli dla mnie ,,,, .... ćwiczyć, w myśl wojskowej zasady, że " im więcej potu na poligonie tym mniej krwi na placu boju" .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
kemot
Moderator
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2354 Otrzymał 57 piw(a) Skąd: Błonie
|
Wysłany: 2014-11-21, 16:27
|
|
|
linki czasami przestają działać ,więc na wszelki wypadek wklejam teks ze strony zagle.pogodynka.pl
Coraz więcej jednostek posiada tzw. UKF-kę. Pytanie tylko, ilu z nas rzeczywiście potrafi z niej prawidłowo korzystać. Oczywiście nie wytykam nikomu braku wymaganych kursów, szkoleń i certyfikatów, a chciałbym tym tekstem zachęcić wszystkich do zapoznania się z najważniejszymi procedurami radiowymi ratującymi życie. Uważam, że "w miarę możliwości" stała załoga powinna raz w roku przypomnieć sobie zasadę używania radia i przećwiczyć sobie tzw. MAYDAYa...
Procedura Mayday, często znana "z filmów", ma swoją konkretną formułę i może być użyta TYLKO w przypadku BEZPOŚREDNIEGO ZAGROŻENIA ŻYCIA LUB JACHTU.
Mayday jest procedurą, gdzie pomoc jest niezbędna natychmiastowo. Celowo wytłuściłem "natychmiastową pomoc", bo jest to wyznacznik, czy to właśnie MAYDAY-a należy użyć. Zwichnięcie ręki, czy utrata np. silnika nie jest w większości przypadków zagrożeniem życia i tu pojawia się procedura, gdy natychmiastowa pomoc nie jest oczekiwana, mianowicie procedura PAN PAN.
Zacznijmy jednak od sytuacji zagrożenia życia lub jachtu. W tym przypadku oczekujemy natychmiastowego wsparcia od służb ratunkowych.
Wezwanie pomocy zależy od sprzętu jaki posiadamy. Jeżeli posiadamy radio VHF z przystawką DSC (ważną kwestią jest, by radio zostało zarejestrowane w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej i został mu nadany numer MMSI) wezwanie pomocy polega na uruchomieniu Distress Alert. W radiach posiadających przystawkę DSC jest to czerwony przycisk do wzywania pomocy. Po odbezpieczeniu przycisku (jest on zazwyczaj przysłonięty pokrywą zabezpieczającą przed przypadkowym uruchomieniem) przytrzymujemy go przez 5 sekund. Zostanie włączony alarm, a sygnał zawierający informację o naszej jednostce zostanie wysłany w eter. Wszystkie jednostki posiadające radia z DSC usłyszą w swoich radiach głośny alarm, a ich radia automatycznie zostaną przełączone na kanał 16 (kanał ratunkowy). Po wysłaniu alarmu możemy po krótkim czasie rozpocząć procedurę MAYDAY. Należy upewnić się, że jesteśmy na kanale 16. Pamiętajmy, by mówić WYRAŹNIE I WOLNO.
Kanał 16
----------------------
MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
Tu jacht Topielec mój MMSI to 1234569292 (mmsi podajemy, jeżeli mamy, możemy także podać znak rozpoznawczy naszej radiostacji)
Około minuta przerwy - po to, aby osoba, która potencjalnie nas usłyszała mogła przygotować cokolwiek do pisania, by zapisać dalszy komunikat.
Mayday tu jacht Topielec.
Moja pozycja to 50 43' 15 N 001 19 E (lub) jestem milę na południe od główek Krynicy Morskiej.
Mam pożar w komorze silnika. Jacht tonie, utrzymamy się na powierzchni około 1 godziny. Potrzebuję natychmiastowej pomocy.
5 osób na pokładzie, dwie zostały poparzone. Nasza tratwa nie zadziałała.
Odbiór.
----------------------
Ważne jest, aby podać wyraźnie nazwę jachtu, może jakieś cechy charakterystyczne. Bardzo ważną sprawą jest przekazanie pozycji jachtu. Jeżeli nie mamy możliwości podania dokładnej pozycji, może pod ręką jest kompas namiarowy i moglibyśmy szybko złapać namiar na jakieś 2 charakterystyczne punkty na brzegu. Podajmy naszą pozycję od jakiegoś punktu, od główki portu lub latarni. Równie istotną sprawą jest zadeklarowanie ilości załogi i podanie stanu zdrowia. Służby ratunkowe muszę mieć pełną informację, jakie środki zaangażować w akcję ratunkową. Po nadaniu komunikatu powinniśmy w miarę możliwości poczekać na potwierdzenie odbioru i przekazanie dodatkowych informacji na prośbę służb mających nas wesprzeć.
Międzynarodowe przepisy określają, że każda jednostka ma obowiązek zaakceptowania wzywania pomocy i ten komunikat ma bezwzględne pierwszeństwo. Wszyscy mają obowiązek udzielania pomocy w zależności od swoich możliwości. Zignorowanie takiego wezwania jest nielegalne.
Jeżeli usłyszysz wezwanie pomocy:
1. Zapisz wszelkie informacje podane w komunikacie, szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na pozycję jednostki wzywającej pomoc, jej nazwę, godzinę.
2. Niezwłocznie powinniśmy powiadomić naszego przełożonego (skippera).
3. Po usłyszeniu komunikatu czekamy na zgłoszenie się stacji brzegowej do jednostki wzywającej pomocy. Jeżeli odpowiedź taka nie nastąpi, sami przejmujemy kontakt z poszkodowanym jachtem i nadajemy sygnał MAYDAY RELAY (ta procedura nie będzie opisana w tym tekście, jednakże jest to właśnie wywołanie MAYDAY-a zamiast kogoś.)
W przypadku wzywania pomocy, gdy nie potrzebujemy natychmiastowego wsparcia, używamy procedury PAN PAN. Jeżeli nie jesteśmy pewni, której procedury należy użyć wzywając pomocy, pamiętajmy, że PAN PAN można w każdej chwili zmienić na MAYDAY. Składnia PAN PAN różni się od MAYDAY już samym początkiem. PAN PAN jest zawsze adresowany do kogoś (np. do Wszystkich Stacji lub do SAR-u). Jeżeli wysyłamy PAN PAN przez radio posiadające przystawkę DSC nadajemy takiemu połączeniu priorytet URGENCY CALL (wszystkie UKF-ki z DSC przełączą się na kanał 16).
Kanał 16
----------------------
PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN
Wszystkie statki, wszystkie statki, wszystkie statki.
Tu jacht Pechowiec mój MMSI to 1234569292 (mmsi podajemy, jeżeli mamy, możemy także podać znak rozpoznawczy naszej radiostacji).
Moja pozycja to 50 43' 15 N 001 19 E (lub) jestem milę na południe od główek Krynicy Morskiej.
Mam uszkodzony silnik manewrowy potrzebuję asysty przy wejściu do portu.
Trzy osoby na pokładzie.
Odbiór.
----------------------
W przypadku omyłkowego nadania sygnału pomocy należy bezzwłocznie taki alarm odwołać na kanale 16, podając nazwę jednostki, numery MMSI, caller ID (jeżeli posiadamy), godzinę nadania fałszywego wezwania oraz prośbę o odwołanie alarmu.
Oczywiście równie ważną uwagą jest fakt, aby MAYDAYa wołać najlepiej w języku kraju, w którym się znajdujemy. Zawsze jednak powinniśmy znać całą procedurę w języku angielskim. Polecam także ukończenie kursu i zdobycie certyfikatu radiooperatora SRC -> VHF+DSC (SRC skrót Short Range Certificate – certyfikat radiooperatora krótkiego zasięgu). Szkolenie obejmuje wszystkie procedury związane z komunikacją radiową na morzu.
Powinniśmy przynajmniej raz w roku uświadamiać swoje załogi, powinniśmy trenować, a przede wszystkim wiedzieć CO ROBIĆ w sytuacji zagrożenia.
Grzegorz Polak www.jachtklub.elblag.pl
Pamiętaj: numer ratunkowy WOPR to 601 100 100 |
|
|
|
|
kemot
Moderator
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2354 Otrzymał 57 piw(a) Skąd: Błonie
|
Wysłany: 2015-01-22, 13:15
|
|
|
Znalazłem taką informację:
Zapraszamy na pierwszy w tym roku weekendowy kurs radiooperatorów SRC zakończony egzaminem w naszej siedzibie w języku polskim!
Posiadanie uprawnień radiooperatora SRC jest niezbędne dla osób planujących prowadzenie jachtów (strefa morza A1), które są zazwyczaj wyposażone w radiostacje VHF (w Polsce VHF z DSC). Posiadanie SRC jest np obligatoryjnym warunkiem czarterów w Chorwacji.
Termin kursu: 31 stycznia - 1 lutego 2015 (sobota - niedziela)
Zajęcia kursu i egzamin w siedzibie AN w centrum Warszawy przy ul. Krzywickiego 34 lokal nr 17
W sobotę wykłady w godz. 900 – 1800 (z przerwami), a w niedzielę 4-5 godzinne omówienie testów i ćwiczenia na rzeczywistym sprzęcie firmy ICOM (dysponujemy zestawem sprzężonych ze sobą oryginalnych radiostacji szkoleniowych z DSC po jednej na parę uczestników).
Egzamin końcowy przed państwową komisją z UKE jest w naszym biurze 2 tygodnie później, w sobotę 14 lutego 2015 od 1200 - jest więc czas na terminowe złożenie wniosku egzaminacyjnego i przygotowanie się do egzaminu.
Uwaga! Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest złożenie do nas lub UKE wniosku o dopuszczenie do egzaminu najpóźniej na 14 dni przed egzaminem, należy to więc uczynić najpóźniej pierwszego dnia kursu np w naszym biurze.
Świadectwa są wydawane przez UKE w ciągu 30 dni od egzaminu, więc można uzyskać świadectwa radiooperatora przed majówką 2015!
Cena kursu SRC: 340 zł
Zgłoszenia przymuje telefonicznie biuro AN w dni powszednie w godzinach 10.00-18.00 pod numerem 22-651-90-35,
faxem pod nr 22-642-51-20 lub mailami na: biuro@anw.pl
Balti wspominałaś coś o innym kursie na wiosnę... |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-22, 13:54
|
|
|
Tak , podlinkuję jeszcze raz
http://www.morka.pl/radio...ego-zasiegu-src
jak widać w Wa-wie 7.02 i/lub 7.03 cena 370 zł miejsca ma tą chwilę są .
Chciałam zaważyć że termin kursu 31.01 i egzaminu 14.02 mogą niektórym potencjalnie zainteresowanym forumowiczom trochę kolidować z innymi planowanymi zajęciami wyjazdowymi .
Albo tu;
http://zeglowanie.net/szk...-systemie-rya-/
Adama znam/polecam osobiście ; jak nie pływa może zorganizować kurs w dowolnym terminie dla min. 3 osób / pisze o tym na stronie / |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
Ostatnio zmieniony przez balti 2015-01-22, 14:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kilo
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 90 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-22, 14:17
|
|
|
Tu macie pytania egzaminacyjne na SRC ze strony UKE:
http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=17996
a poniżej linki do pozostałych info niezbędnych do uzyskania świadectwa SRC:
http://www.uke.gov.pl/swi...iooperatora-941
http://www.uke.gov.pl/swi...rodladowej-4391
Udział w kursie nie jest niezbędny. Wystarczy zapoznać się i opanować ponad 300 pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, a egzamin zdacie bez problemu. Wiedza też się poszerzy
Mimo, że kurs nie jest niezbędny, to polecam udział w dowolnym, szczególnie ze względu na praktyczne zajęcia ze sprzętem oraz bezpośredni kontakt z praktykami, którzy uporządkują Waszą wiedzę.
Z pytaniami proponuję zapoznać się wcześniej. Będziecie bardziej "świadomie" i aktywnie uczestniczyć w zajęciach i więcej z nich wyniesiecie.
Jako dodatkowy trening proponuję skorzystanie ze strony:
http://www.egmdss.com/pl/
Trzeba się zalogować. Kurs jest bezpłatny i zawiera kompletna wiedzę w interesującym Was temacie. |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
Ostatnio zmieniony przez Kilo 2015-01-22, 14:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): balti |
|
Kilo
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 90 Otrzymał 8 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-22, 14:40
|
|
|
Przepraszam. Do ostatniego adresu dawno się nie logowałem. Okazuje się, że teraz należy się 9 EUR
Coś nie mogę się ogarnąć. Sprawdziłem jeszcze raz. Kurs jest bezpłatny. Płatny 9 EUR jest symulator. |
Ostatnio zmieniony przez Kilo 2015-01-22, 14:44, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-01, 12:20
|
|
|
Znalazłem mapy zasięgu łączności na morzu Bałtyckim i Północnym
- strefa A1 - łączność bezpośrednia jachtu ze stacją brzegową
- strefa A2 - nasłuch stacji brzegowej nad tym obszarem |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-02-03, 12:45
|
|
|
Następne kursy w Wa-wie ;
Academia Nautica 7-8.03
Morka 7.03
W obu firmach 370 zł + egzamin 125
Ciekawe że w Nautice są to 2 dni , a w Morce 1 , z czego to wynika ?
Termin mi pasuje więc się w końcu zapiszę , ktoś też ? /żeby było raźniej / |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-03, 15:51
|
|
|
balti napisał/a: | ... z czego to wynika ? |
Z intensywności nauki i ilości kursantów .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-03, 16:08
|
|
|
Jakbyś ktoś miał chęć na kurs, to może zacząć się przygotowywać .... .... reszta na pw.... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
czoboki
Wiek: 56 Dołączył: 05 Lut 2014 Posty: 176 Otrzymał 10 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-02-19, 21:16
|
|
|
balti napisał/a: | Następne kursy w Wa-wie ;
Academia Nautica 7-8.03
Morka 7.03
W obu firmach 370 zł + egzamin 125
Ciekawe że w Nautice są to 2 dni , a w Morce 1 , z czego to wynika ?
Termin mi pasuje więc się w końcu zapiszę , ktoś też ? /żeby było raźniej / |
Żeby tydzień później lub wcześniej to bym poszedł, a tak to akurat będę pewnie w Sztutowie :) |
_________________ Pozdrawiam
Marek |
Ostatnio zmieniony przez czoboki 2015-02-19, 21:17, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
kemot
Moderator
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 2354 Otrzymał 57 piw(a) Skąd: Błonie
|
Wysłany: 2015-03-03, 19:31
|
|
|
zapisałem się na kurs SRC 7-8 marca w Academii Nautica.
Wrażenia opiszę... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |
|