Ładowanie akumulatora z silnika zaburtowego |
Autor |
Wiadomość |
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-01-24, 12:41
|
|
|
Artur 66 napisał/a: | Bodo napisał/a: | w akumulatorach zamkniętych, czyli samoobsługowych. |
A to nie są akumulatory " bezobsługowe„ ? |
One, nie potrzebują obsługi Twojej, więc są "bezobsługowe" .... .... natomiast, same uzupełniają sobie wyparowaną wodę destylowaną, więc są "samobsługowe" ....
Oczywiście, że chodzi o bezobsługowe ..... mój błąd ... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-01-24, 13:29
|
|
|
Bodo napisał/a: | Najlepiej, sprawdź u producenta na schemacie .....
Spróbuj TUTAJ , czy nie znajdziesz swojego modelu .... |
Bogdan, znalazłem instrukcję. Jest napisane, że ma wbudowany alternator 56 watowy , ale nic o reglerze
http://download.brunswick...ke/10102q50.pdf |
|
|
|
|
robarek
Wiek: 72 Dołączył: 03 Kwi 2014 Posty: 637 Otrzymał 37 piw(a) Skąd: W-wa
|
Wysłany: 2015-01-24, 15:46
|
|
|
Skoro piszą o podłączeniu akumulatora, to musi mieć regler. |
_________________ Pozdrawiam
Robert |
Ostatnio zmieniony przez robarek 2015-01-24, 15:47, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-01-24, 15:53
|
|
|
Skoro to jest alternator a nie prądnica, to powinien mieć już zintegrowany system kontroli prądu ładowania.... prądnice, muszą mieć zewnętrzny regler .... zastrzegam, że nie jestem znawcą elektryki ..... .... jak już pisałem, w moim silniku Parsun 9.9 KM, przeładowałem akumulator 20 Ah.... doszło do tego, bo sobie pomyślałem, aby odciążyć rufę, zastosuję mały aku do obsługi samego silnika (rozruch elektryczny), a ten silnik, niech oddaje mu zabrany prąd.... .... być może, że zniszczyłem akumulator, bo był po prostu za mały, a nie dlatego, że nie miał, lub miał popsuty regler ..... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Zygusik
Wiek: 67 Dołączył: 25 Lut 2014 Posty: 81 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2015-01-24, 16:19
|
|
|
Bodo- pisałeś że twój silnik daje około 5 A. A masz-miałeś akumulator o pojemności 20 Ah. Tak więc sam widzisz że prawdopodobnie prąd ładowania przekroczył minimum dwukrotnie. Jak wiadomo taki akumulator 20 Ah trzeba ładować prądem 2 Ah. Akumulator nie był trochę ciepły ? Pozdrawiam |
_________________ Zygusik |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-01-24, 16:39
|
|
|
Zygusik napisał/a: | ... Akumulator nie był trochę ciepły ? .... |
Nie sprawdzałem ..... ale czuć go było dosyć długo ..... ..... jak poczułem, to od razu odłączyłem i nie zaglądałem do bakisty przez dwa dni .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-01-24, 16:52
|
|
|
Bodo napisał/a: | nie zaglądałem do bakisty przez dwa dni .... |
U mnie by to nie przeszło..
...mam tam zawsze zapas piwa |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-01-24, 18:10
|
|
|
Marian Kowalski
mariaciuncia
Macie rację , z tym "szlakiem" - pop... mi się . Sorry .
A tak nawiasem : z niemieckiego szlag (pis."Schlag) to cios , uderzenie . Natomiast piorun - to "Blitz" (czyt.blic) . |
_________________ Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-01-24, 18:36
|
|
|
Bodo - ja nie mam kompleksów na punkcie wieku - mam za to duże poczucie humoru ! |
_________________ Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-01-24, 18:58
|
|
|
juzekp napisał/a: | Bodo - ja nie mam kompleksów na punkcie wieku - mam za to duże poczucie humoru ! |
... zapamiętam to, i w stosownej chwili, wykorzystam! .... .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-01-24, 20:37
|
|
|
Emill ' 76
Z tym wyglądem reglera to trochę skomplikowana sprawa .
Proponuję posłużyć się woltomierzem na prąd stały i zmienny .
Odłącz aku i podłącz woltomierz do prądnicy , zapal silnik .
Na V-mierzu włącz zakres napięcia stałego - obserwuj V-mierz i dodawaj trochę gazu .
Jeżeli wskaże wartość w pobliżu zera , przełącz na zakres napięcia zmiennego - jeżeli wskaże jakąś wartość (np. powyżej 16V) . jest to dowód że na wyjściu jest prąd zmienny - potrzebujesz prostownik + regler .
Jeżeli na zakresie napięcia stałego wskaże wartość 14 - 14.4V , niezmiennie od obrotów (na wolnych może spadać) - jest wszystko OK , możesz podłączyć aku i nie martwić się więcej .
Jeżeli na tym samym zakresie napięcie będzie się zmieniac (wzrastać z obrotami) - napięcie nie jest regulowane = przeładowywanie aku - potrzebny jest regulator - ale - regulator "zjada" ok. 2 do 2,5V , dlatego jest wymagane napięcie (przed reglerem) powyżej 17 V
------------------
żyszkoś
Bodo i inni
Starsze typy akumulatorów miały małe otworki (ok Φ2mm) odgazowujące w korkach/zakrętkach . Nowe - z korkami czy bez - maja po dwa otwory (ok. Φ6 do 8mm) odgazowujące z boków u samej góry . W te otwory można wcisnąć pasowne wężyki giętkie i wyprowadzić na zewnątrz - w miejsce niezagrożone ogniem (w skrajnym wypadku zapłon może polecieć przez wężyk do aku) . Tu jednak na uspokojenie dodam , że przy prawidłowym ładowaniu (14 - 14,4 V) gazowanie jest pomijalnie małe . ale -jak to mówią nasi sąsiedzi - sicher ist sicher . Te wężyki oczywiście - nie zapomnieć zabezpieczyć przed przypadkowym wyciągnięciem i akumulator umocować na stałe (jak w samochodach) !!! Wtedy i z aku w kabinie można spać spokojnie . |
_________________ Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Emill`76 |
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-01-24, 20:52
|
|
|
Józek, dzięki bardzo za kolejne wartościowe rady. Mam nadzieję, że będę miał okazję aby również postawic Ci piwo niewirtualne ....gdzieś na szlaku |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-07, 07:45
|
|
|
Wracam do tematu, bo właśnie przeczytałem w innym wątku, że akumulator należy przechowywać w stanie naładowanym ..... na innym forum, przeczytałem o akumulatorach zwanych inteligentnymi, które należy przechowywać w stanie rozładowanym, najlepiej w lodówce, ponieważ ich "inteligencja", zapamiętuje stan naładowania, w którym znajduje się przez dłuższy czas i zaczyna traktować niższy stan naładowania jako rozładowanie całkowite i nie chce oddawać więcej prądu ...... czy ktoś, mógłby przybliżyć ten temat? ...... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
robarek
Wiek: 72 Dołączył: 03 Kwi 2014 Posty: 637 Otrzymał 37 piw(a) Skąd: W-wa
|
Wysłany: 2015-02-07, 15:38
|
|
|
Tu chodzi o tzw. zjawisko pamięci, ale dotyczy to akumulatorów Ni-Cd (niklowo-kadmowych) i w mniejszym stopniu Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowych), nie dotyczy to najbardziej popularnych akumulatorów kwasowych.
A najlepiej trzymać aku w zimie w garażu i co miesiąc podładować do pełna. I tyle w temacie
Jeżeli chodzi o ładowanie silnikiem to czytajcie post juzka'p. Ważne jest napięcie ładowania, a prąd maksymalny dawany przez prądnicę, może być co najwyżej za mały do dużej pojemności aku. Maxymalny prąd ładowania nie oznacza, że aku bedzie ładowany właśnie takim prądem. |
_________________ Pozdrawiam
Robert |
Ostatnio zmieniony przez robarek 2015-02-07, 15:45, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-07, 16:46
|
|
|
A czy ktoś, mógłby opowiedzieć o zasadzie działania takiej pamięci? ...... to jest sterowne, jakimś komputerem? .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-02-07, 19:55
|
|
|
Bodo napisał/a: | A czy ktoś, mógłby opowiedzieć o zasadzie działania takiej pamięci? ...... to jest sterowne, jakimś komputerem? .... |
Nieee - żadna elektronika , sama chemia , która po takich perypetiach wysiada . |
_________________ Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna |
|
|
|
|
rhonal
Dołączył: 09 Sty 2015 Posty: 22 Otrzymał 6 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-02-07, 22:08
|
|
|
Posiadam aku żelowy, ale do tej pory wolałem go ładować ładowarką procesorową.
Znajoma posiadała w aucie żelowy i kilka latek go używała bezproblemowo, była bardzo zadowolona.
W żelowym jest dość istotne, aby go nie przeładować.
Z linku masz podane napięcie ładowania mojego aku.
http://www.trojanbattery....Data_Sheets.pdf
Ja jednak wolę go ładować procesorową ładowarką lub regulatorem do solarów.
Kosztował niemało i w założeniu miał na kilka latek wystarczyć.
Może spróbować podpiąć go do silnika właśnie poprzez regulator od solarów? |
_________________ Pozdrawiam
Przemek |
|
|
|
|
robarek
Wiek: 72 Dołączył: 03 Kwi 2014 Posty: 637 Otrzymał 37 piw(a) Skąd: W-wa
|
Wysłany: 2015-02-07, 22:26
|
|
|
To zależy jakie napięcie daje silnik i czy wystarczy go (napięcia) dla regulatora solarnego. Panele dają napięcie około 18 V. |
_________________ Pozdrawiam
Robert |
|
|
|
|
Zygusik
Wiek: 67 Dołączył: 25 Lut 2014 Posty: 81 Otrzymał 12 piw(a) Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2015-02-08, 10:07
|
|
|
rhonal napisał/a: | W żelowym jest dość istotne, aby go nie przeładować. |
W akumulatorach żelowych i AGM może być wyższe natężenie ładowania ale nie może być podwyższone napięcie. Napięcie powinno być maksymalne 14,8V (o ile dobrze pamiętam). Pozdrawiam
Poprawiłem cytowanie |
_________________ Zygusik |
Ostatnio zmieniony przez Artur 66 2015-02-08, 10:17, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-02-08, 22:43
|
|
|
14,4 volt . |
|
|
|
|
|