forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie akumulatora z silnika zaburtowego
Autor Wiadomość
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-01-24, 12:41   

Artur 66 napisał/a:
Bodo napisał/a:
w akumulatorach zamkniętych, czyli samoobsługowych.


A to nie są akumulatory " bezobsługowe„ ?

One, nie potrzebują obsługi Twojej, więc są "bezobsługowe" .... :mrgreen: .... natomiast, same uzupełniają sobie wyparowaną wodę destylowaną, więc są "samobsługowe" .... :mrgreen:

Oczywiście, że chodzi o bezobsługowe ..... mój błąd ... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2015-01-24, 13:29   

Bodo napisał/a:
Najlepiej, sprawdź u producenta na schemacie .....
Spróbuj TUTAJ , czy nie znajdziesz swojego modelu ....


Bogdan, znalazłem instrukcję. Jest napisane, że ma wbudowany alternator 56 watowy , ale nic o reglerze

http://download.brunswick...ke/10102q50.pdf
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robarek 


Wiek: 72
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 637
Otrzymał 37 piw(a)
Skąd: W-wa
Wysłany: 2015-01-24, 15:46   

Skoro piszą o podłączeniu akumulatora, to musi mieć regler. :roll:
_________________
Pozdrawiam
Robert
Ostatnio zmieniony przez robarek 2015-01-24, 15:47, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-01-24, 15:53   

Skoro to jest alternator a nie prądnica, to powinien mieć już zintegrowany system kontroli prądu ładowania.... prądnice, muszą mieć zewnętrzny regler .... zastrzegam, że nie jestem znawcą elektryki ..... :-D .... jak już pisałem, w moim silniku Parsun 9.9 KM, przeładowałem akumulator 20 Ah.... doszło do tego, bo sobie pomyślałem, aby odciążyć rufę, zastosuję mały aku do obsługi samego silnika (rozruch elektryczny), a ten silnik, niech oddaje mu zabrany prąd.... :lol: .... być może, że zniszczyłem akumulator, bo był po prostu za mały, a nie dlatego, że nie miał, lub miał popsuty regler ..... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zygusik 


Wiek: 67
Dołączył: 25 Lut 2014
Posty: 81
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-01-24, 16:19   

Bodo- pisałeś że twój silnik daje około 5 A. A masz-miałeś akumulator o pojemności 20 Ah. Tak więc sam widzisz że prawdopodobnie prąd ładowania przekroczył minimum dwukrotnie. Jak wiadomo taki akumulator 20 Ah trzeba ładować prądem 2 Ah. Akumulator nie był trochę ciepły ? Pozdrawiam
_________________
Zygusik
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-01-24, 16:39   

Zygusik napisał/a:
... Akumulator nie był trochę ciepły ? ....

Nie sprawdzałem ..... ale czuć go było dosyć długo ..... :mrgreen: ..... jak poczułem, to od razu odłączyłem i nie zaglądałem do bakisty przez dwa dni .... :mrgreen:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2015-01-24, 16:52   

Bodo napisał/a:
nie zaglądałem do bakisty przez dwa dni .... :mrgreen:


U mnie by to nie przeszło.. :-/

...mam tam zawsze zapas piwa :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-01-24, 18:10   

Marian Kowalski
mariaciuncia
Macie rację , z tym "szlakiem" - pop... mi się . Sorry . :beer:

A tak nawiasem : z niemieckiego szlag (pis."Schlag) to cios , uderzenie . Natomiast piorun - to "Blitz" (czyt.blic) .
_________________
Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-01-24, 18:36   

Bodo - ja nie mam kompleksów na punkcie wieku - mam za to duże poczucie humoru ! :-D
_________________
Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-01-24, 18:58   

juzekp napisał/a:
Bodo - ja nie mam kompleksów na punkcie wieku - mam za to duże poczucie humoru ! :-D

:mrgreen: ... zapamiętam to, i w stosownej chwili, wykorzystam! .... :evil: .... :mrgreen:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-01-24, 20:37   

Emill ' 76
Z tym wyglądem reglera to trochę skomplikowana sprawa .

Proponuję posłużyć się woltomierzem na prąd stały i zmienny .
Odłącz aku i podłącz woltomierz do prądnicy , zapal silnik .
Na V-mierzu włącz zakres napięcia stałego - obserwuj V-mierz i dodawaj trochę gazu .
Jeżeli wskaże wartość w pobliżu zera , przełącz na zakres napięcia zmiennego - jeżeli wskaże jakąś wartość (np. powyżej 16V) . jest to dowód że na wyjściu jest prąd zmienny - potrzebujesz prostownik + regler .

Jeżeli na zakresie napięcia stałego wskaże wartość 14 - 14.4V , niezmiennie od obrotów (na wolnych może spadać) - jest wszystko OK , możesz podłączyć aku i nie martwić się więcej .

Jeżeli na tym samym zakresie napięcie będzie się zmieniac (wzrastać z obrotami) - napięcie nie jest regulowane = przeładowywanie aku - potrzebny jest regulator - ale - regulator "zjada" ok. 2 do 2,5V , dlatego jest wymagane napięcie (przed reglerem) powyżej 17 V
------------------

żyszkoś
Bodo i inni
Starsze typy akumulatorów miały małe otworki (ok Φ2mm) odgazowujące w korkach/zakrętkach . Nowe - z korkami czy bez - maja po dwa otwory (ok. Φ6 do 8mm) odgazowujące z boków u samej góry . W te otwory można wcisnąć pasowne wężyki giętkie i wyprowadzić na zewnątrz - w miejsce niezagrożone ogniem (w skrajnym wypadku zapłon może polecieć przez wężyk do aku) . Tu jednak na uspokojenie dodam , że przy prawidłowym ładowaniu (14 - 14,4 V) gazowanie jest pomijalnie małe . ale -jak to mówią nasi sąsiedzi - sicher ist sicher . Te wężyki oczywiście - nie zapomnieć zabezpieczyć przed przypadkowym wyciągnięciem i akumulator umocować na stałe (jak w samochodach) !!! Wtedy i z aku w kabinie można spać spokojnie .
_________________
Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
Emill`76
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2015-01-24, 20:52   

Józek, dzięki bardzo za kolejne wartościowe rady. Mam nadzieję, że będę miał okazję aby również postawic Ci piwo niewirtualne ;-) ....gdzieś na szlaku ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-02-07, 07:45   

Wracam do tematu, bo właśnie przeczytałem w innym wątku, że akumulator należy przechowywać w stanie naładowanym ..... na innym forum, przeczytałem o akumulatorach zwanych inteligentnymi, które należy przechowywać w stanie rozładowanym, najlepiej w lodówce, ponieważ ich "inteligencja", zapamiętuje stan naładowania, w którym znajduje się przez dłuższy czas i zaczyna traktować niższy stan naładowania jako rozładowanie całkowite i nie chce oddawać więcej prądu ...... czy ktoś, mógłby przybliżyć ten temat? ...... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robarek 


Wiek: 72
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 637
Otrzymał 37 piw(a)
Skąd: W-wa
Wysłany: 2015-02-07, 15:38   

Tu chodzi o tzw. zjawisko pamięci, ale dotyczy to akumulatorów Ni-Cd (niklowo-kadmowych) i w mniejszym stopniu Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowych), nie dotyczy to najbardziej popularnych akumulatorów kwasowych.
A najlepiej trzymać aku w zimie w garażu i co miesiąc podładować do pełna. I tyle w temacie :-P
Jeżeli chodzi o ładowanie silnikiem to czytajcie post juzka'p. Ważne jest napięcie ładowania, a prąd maksymalny dawany przez prądnicę, może być co najwyżej za mały do dużej pojemności aku. Maxymalny prąd ładowania nie oznacza, że aku bedzie ładowany właśnie takim prądem.
_________________
Pozdrawiam
Robert
Ostatnio zmieniony przez robarek 2015-02-07, 15:45, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2015-02-07, 16:46   

A czy ktoś, mógłby opowiedzieć o zasadzie działania takiej pamięci? ...... to jest sterowne, jakimś komputerem? ....
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-02-07, 19:55   

Bodo napisał/a:
A czy ktoś, mógłby opowiedzieć o zasadzie działania takiej pamięci? ...... to jest sterowne, jakimś komputerem? ....

Nieee - żadna elektronika , sama chemia , która po takich perypetiach wysiada .
_________________
Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rhonal 

Dołączył: 09 Sty 2015
Posty: 22
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-02-07, 22:08   

Posiadam aku żelowy, ale do tej pory wolałem go ładować ładowarką procesorową.
Znajoma posiadała w aucie żelowy i kilka latek go używała bezproblemowo, była bardzo zadowolona.
W żelowym jest dość istotne, aby go nie przeładować.
Z linku masz podane napięcie ładowania mojego aku.

http://www.trojanbattery....Data_Sheets.pdf

Ja jednak wolę go ładować procesorową ładowarką lub regulatorem do solarów.
Kosztował niemało i w założeniu miał na kilka latek wystarczyć.
Może spróbować podpiąć go do silnika właśnie poprzez regulator od solarów?
_________________
Pozdrawiam
Przemek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robarek 


Wiek: 72
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 637
Otrzymał 37 piw(a)
Skąd: W-wa
Wysłany: 2015-02-07, 22:26   

To zależy jakie napięcie daje silnik i czy wystarczy go (napięcia) dla regulatora solarnego. Panele dają napięcie około 18 V.
_________________
Pozdrawiam
Robert
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zygusik 


Wiek: 67
Dołączył: 25 Lut 2014
Posty: 81
Otrzymał 12 piw(a)
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-02-08, 10:07   

rhonal napisał/a:
W żelowym jest dość istotne, aby go nie przeładować.


W akumulatorach żelowych i AGM może być wyższe natężenie ładowania ale nie może być podwyższone napięcie. Napięcie powinno być maksymalne 14,8V (o ile dobrze pamiętam). Pozdrawiam

Poprawiłem cytowanie
_________________
Zygusik
Ostatnio zmieniony przez Artur 66 2015-02-08, 10:17, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-02-08, 22:43   

14,4 volt . :-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group