Temperatura zewnetrzna a napięcie want |
Autor |
Wiadomość |
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-08, 18:48 Temperatura zewnetrzna a napięcie want
|
|
|
Tak się zastanawiam... w listopadzie wodowałem łódkę na Zegrzu... Temp zewnętrzna kilka st na plusie. Ustawienia ściągaczy na wantach , sztag i achtersztag takie same jak w letnim sezonie. Stawiam maszt ...a tu ups... Co jest grane ? Do sztagownika aby wsunąć przetyczkę brakuje ok 6-8 cm Musiałem poluzować stenwanty i rozkręcić ściągacz sztagu..
Czy w trakcie sezonu korygujecie napięcie takielunku ? |
|
|
|
|
Jeżyk
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 38 Otrzymał 11 piw(a) Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: 2015-02-08, 18:58
|
|
|
Myślę, że było to wynikiem pracy kadłuba w transporcie lądowym. |
_________________ Pozdrawiam |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-08, 19:09
|
|
|
Jeżyk napisał/a: | Myślę, że było to wynikiem pracy kadłuba w transporcie lądowym. |
Kompletnie nie pomyślałem o tym .. |
|
|
|
|
Barbarossa
Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 276 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany: 2015-02-08, 19:11
|
|
|
Jeżyk napisał/a: | Myślę, że było to wynikiem pracy kadłuba w transporcie lądowym. |
Możesz rozwinąć ? |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-08, 19:38
|
|
|
IMHO, 6-8 cm, to trochę za dużo na odcinku stalówki o długości 7-8 m, aby zwalić to na skurcz materiału ...... do tego, piszesz o potrzebie wydłużenia sztagu ....... ..... trzeba zwrócić uwagę na to, co pisał Jeżyk i sprawdzić, czy nic przy pilersie nie poprzestawiało się, podczas transportu ....... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-08, 20:30
|
|
|
Bodo napisał/a: | IMHO, 6-8 cm, to trochę za dużo na odcinku stalówki o długości 7-8 m, aby zwalić to na skurcz materiału ...... do tego, piszesz o potrzebie wydłużenia sztagu ....... ..... trzeba zwrócić uwagę na to, co pisał Jeżyk i sprawdzić, czy nic przy pilersie nie poprzestawiało się, podczas transportu ....... |
U mnie zamknięta skrzynia miecza szybrowego pilersa brak. |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2015-02-08, 20:35
|
|
|
Emill`76 napisał/a: | U mnie zamknięta skrzynia miecza szybrowego pilersa brak. |
To jest za mądre, na to, abym dawał jakiekolwiek rady ..... ...... popatrzyłbym na nadbudówkę, koło masztu, ..... czy nie ma tam, jakiegoś załamania/pęknięcia .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Wojan
Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 139 Otrzymał 9 piw(a) Skąd: Łomianki
|
Wysłany: 2015-02-08, 20:50
|
|
|
Jak jest achter to sprawdź tam. U mnie zdarza się, że przekrzywia się i blokuje bloczek od naciągu i wtedy brakuje na sztagu. |
_________________ Pozdrawiam
Wojtek |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-08, 21:01
|
|
|
Wojan napisał/a: | Jak jest achter to sprawdź tam. U mnie zdarza się, że przekrzywia się i blokuje bloczek od naciągu i wtedy brakuje na sztagu. |
Achter był całkiem luźny w trakcie stawiania masztu.. I po postawieniu też... |
|
|
|
|
żyszkoś
Dołączył: 22 Lut 2014 Posty: 643 Otrzymał 53 piw(a) Skąd: Strzyboga / Piastów
|
Wysłany: 2015-02-08, 21:54
|
|
|
Pięta masztu we właściwym miejscu? Sam kiedyś wsadziłem ośkę masztu w złe dziury w pięcie i nie pasowało. |
_________________ Adam Żyszkowski |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-08, 21:58
|
|
|
żyszkoś napisał/a: | Pięta masztu we właściwym miejscu? Sam kiedyś wsadziłem ośkę masztu w złe dziury w pięcie i nie pasowało. |
U mnie nie ma opcji złego wpasowania pięty |
|
|
|
|
juzekp
Dołączył: 26 Maj 2014 Posty: 205 Otrzymał 29 piw(a) Skąd: Baden-Baden
|
Wysłany: 2015-02-08, 22:21
|
|
|
Już b. dawno zauważyłem że temperatura ma duży wpływ na naciąg olinowania , co wg. mnie jest logiczne . Aluminiowy maszt ma większą rozszerzalność cieplną niż stalowe wanty . Przy ciepłej pogodzie wanty napinały się , przy chlodzie luzowały . Wanty miałem stalowe - ocynk . U ciebie - Emilu - dzieje się odwrotnie . Zastanawiam się , czy rozszerzalność stali węglowej tak bardzo się różni od nierdzewki (nie mam pod ręką tablic) . Niewykluczone że to kadłub odkształca się od zmian temeratury . Myślę że to nie groźne , IMHO te 6 - 8 cm to jeszcze nie powód do zmartwień - ale kadłub dla świętego spokoju obejrzyj .
Ps. sprawdź mocowanie okucia topowego . |
_________________ Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
Ostatnio zmieniony przez juzekp 2015-02-08, 22:27, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Emill`76 |
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-09, 08:15
|
|
|
juzekp napisał/a: | Już b. dawno zauważyłem że temperatura ma duży wpływ na naciąg olinowania , co wg. mnie jest logiczne . Aluminiowy maszt ma większą rozszerzalność cieplną niż stalowe wanty . Przy ciepłej pogodzie wanty napinały się , przy chlodzie luzowały . Wanty miałem stalowe - ocynk . U ciebie - Emilu - dzieje się odwrotnie . Zastanawiam się , czy rozszerzalność stali węglowej tak bardzo się różni od nierdzewki (nie mam pod ręką tablic) . Niewykluczone że to kadłub odkształca się od zmian temeratury . Myślę że to nie groźne , IMHO te 6 - 8 cm to jeszcze nie powód do zmartwień - ale kadłub dla świętego spokoju obejrzyj .
Ps. sprawdź mocowanie okucia topowego . |
Józek, mocowania wszelkie sprawdzałem ... kadłub też przeszedł posezonowe oględziny
Heh...zagadka ... no nic , zobaczymy jak będzie w trakcie kolejnego wodowania .... jeśli zima nie dopisze, to może za miesiąc |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-02-09, 12:37
|
|
|
Co by to nie było to szukaj przyczyny w mechanice , nie w termice . Raczej nie możliwe żeby odcinek linki na sztagu /zakładam 6-8 m / skurczył się od temperatury aż 6-8 cm / |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-09, 12:47
|
|
|
balti napisał/a: | Co by to nie było to szukaj przyczyny w mechanice , nie w termice . Raczej nie możliwe żeby odcinek linki na sztagu /zakładam 6-8 m / skurczył się od temperatury aż 6-8 cm / |
No nie sam sztag , analogicznie "skróciłyby się" również wanty .... czyli pociągnęłyby maszt w kierunku rufy..... |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2015-02-09, 12:57
|
|
|
Ok. ale przy tych wielkościach ,dalej te różnice nie powinny być w "cm" . |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
Emill`76
Wiek: 47 Dołączył: 06 Lut 2014 Posty: 653 Otrzymał 43 piw(a) Skąd: Okolice Nasielska
|
Wysłany: 2015-02-09, 13:04
|
|
|
balti napisał/a: | Ok. ale przy tych wielkościach ,dalej te różnice nie powinny być w "cm" . |
....no też mi się tak wydaje |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2015-02-09, 13:06
|
|
|
Może to mm, a nie cm?... Choć to i tak dużo...
Wspólczynnik liniowy stali nierdzewnej = 17,3* 1/10^6 1/K .
Tak z grubsza licząc wychodzi mi, że 8m liny przy zmianie temp o 10st wydłuży się / skróci o 0,001384 m, czyli 0,1384 cm, około 0,02 %...
O ile nie pomyliłem sie w liczenu zer ołówkiem na papierze... |
|
|
|
|
robarek
Wiek: 72 Dołączył: 03 Kwi 2014 Posty: 637 Otrzymał 37 piw(a) Skąd: W-wa
|
Wysłany: 2015-02-09, 13:20
|
|
|
Nie pomyliłeś się, wszystko się zgadza, oprócz kasy oczywiście |
_________________ Pozdrawiam
Robert |
Ostatnio zmieniony przez robarek 2015-02-09, 13:20, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Jeżyk
Dołączył: 27 Lut 2014 Posty: 38 Otrzymał 11 piw(a) Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: 2015-02-09, 19:26
|
|
|
Barbarossa napisał/a: | Jeżyk napisał/a: | Myślę, że było to wynikiem pracy kadłuba w transporcie lądowym. |
Możesz rozwinąć ? |
Nie wiem na jakiej przyczepie był wożony Maks, jeśli z podporami wzdłużnymi to poniższe dywagacje mają mniejsze znaczenie. Jeżeli wózek miał rolki w osi i podpory boczne to po prostu kadłub na przyczepce opiera się głównie na stępce a podpory zabezpieczają przed przechylaniem. Nie powinno się podnosić kadłuba na podporach bocznych.
Kadłub wtedy "spłaszcza się" i w takim ustawieniu ustala na dłużej. Po zrzuceniu na wodę może wtedy brakować want i sztagu. Oczywiście te odkształcenia kadłuba zależą od jego sztywności w płaszczyźnie poprzecznej pod masztem a ta od rodzaju zabudowy, czy jest gródź pełna czy tylko pilers lub pewnie w przypadku Maksa pełna skrzynka mieczowa. Zauważ, że iloraz szerokości do wysokości w łódkach Mikro wynosi grubo powyżej 1 więc zabudowa powinna być solidna a jaką ma Maks to ja nie wiem.
Sądząc po ugięciu sztagu na fotce to chyba nie jest.
Myślę, że nie ma się czym martwić póki odkształcenia są sprężyste. |
_________________ Pozdrawiam |
Autor postu otrzymał 1 piw(a) |
|
|
|
|
Więcej szczegółów
|
Wystawiono 1 piw(a): Barbarossa |
|
|