forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Testowanie akumulatora
Autor Wiadomość
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-12, 10:57   

MirekMors napisał/a:
Potem do 10,5 V pewnie spadłoby dość szybko. Trzeba było zmierzyć do tego poziomu - łatwiej byłoby policzyć rzeczywistą pojemność. Ale jeszcze sezon polata.
Czekaj ! Piszesz o samochodowym. Ale do łódki, czy do auta ? Bo do auta mała pojemność nie przeszkadza jeśli odpala od razu.


Już północ była . Spać mi się chciało, więc ukończyłem testowanie po 6h :mrgreen: W aucie wymieniłem na nowy bo w silne mrozy diesel już słabo kręcił ....a ten używany przetestowałem z ciekawości ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 11:14   

To go wyrzuć i powiedz gdzie. Przyda mi się do starego Pasata :-P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-12, 11:44   

MirekMors napisał/a:
To go wyrzuć i powiedz gdzie. Przyda mi się do starego Pasata :-P


Tak się zastanawiam, czy nie przetestować na nim ładowanie z silnika w tym sezonie. Jeszcze nie testowałem , a ponoć te regulowane napięcie z silnika zaburtowego ma parametry nie za bardzo do AGM czy żelowego, ale do kwasiaka w sam raz ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 13:54   

Prąd jest z silnika zaburtowego mały, a AGM podobno znosi wyższe napięcie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 14:38   

No właśnie ciekawy temat poruszyliście. Jak to jest z tym ładowanie z silnika. Pomiarów u siebie nie robiłem (jeszcze), ale jak odpalałem silnik to woltomierz dobijał do 14,5V. Oczywiście aku były naładowane na full.

Czy pomiędzy silnikiem i aku nie powinno montować się jakiegoś urządzenia (regulatora?) coby stabilizował napięcie?

Też mam taką starą 60ah co trzyma jeszcze parametry i myślałem o podłączeniu do silnika jako rozruchowy.
Na silniku pływam mało więc na ładowanie hotelu nie liczę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-12, 14:52   

yavor napisał/a:
No właśnie ciekawy temat poruszyliście. Jak to jest z tym ładowanie z silnika. Pomiarów u siebie nie robiłem (jeszcze), ale jak odpalałem silnik to woltomierz dobijał do 14,5V. Oczywiście aku były naładowane na full.

Czy pomiędzy silnikiem i aku nie powinno montować się jakiegoś urządzenia (regulatora?) coby stabilizował napięcie?

Też mam taką starą 60ah co trzyma jeszcze parametry i myślałem o podłączeniu do silnika jako rozruchowy.
Na silniku pływam mało więc na ładowanie hotelu nie liczę.


Sprawdź , zdaje się że Hondy 10KM z alternatorem 12A , mają regulator już wbudowany . Zmierz napięcie ( pod obciążeniem ) .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 18:25   

Z tym jest jak z małym solarem podłączanym do dużego aku - można bez regulatora. 14,5 V to jeszcze w normie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-12, 18:34   

MirekMors napisał/a:
Z tym jest jak z małym solarem podłączanym do dużego aku - można bez regulatora. 14,5 V to jeszcze w normie.


Mirku, ta honda ma alternator 12A . To jest już niezły prąd .... A chyba Bogdanowi yamaha przeładowała akumulator ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 18:48   

Emill`76 napisał/a:
MirekMors napisał/a:
Z tym jest jak z małym solarem podłączanym do dużego aku - można bez regulatora. 14,5 V to jeszcze w normie.


Mirku, ta honda ma alternator 12A . To jest już niezły prąd .... A chyba Bogdanowi yamaha przeładowała akumulator ?


No właśnie trochę się tego boję.
Zmierzyłem w niedzielę pokład i jest szansa na panele 2x100W. Jak aku będzie pełne bo panele będą dawały radę to mógłbym zagotować aku np. w drodze przez kanały.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 19:15   

2x100 W ? W jaki sposób ?! Ja na swojej nie wiem czy 2x75 zmieszczę ?
Może zamiast mocy podaj wymiary, bo nie mogę uwierzyć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 19:36   

MirekMors napisał/a:
2x100 W ? W jaki sposób ?! Ja na swojej nie wiem czy 2x75 zmieszczę ?
Może zamiast mocy podaj wymiary, bo nie mogę uwierzyć.


Wymiary: długość 122 cm, szerokość 50 cm.

Parametry techniczne:
Napięcie otwartego obwodu 21,5V
Napięcie optymalne 18,2V
Natężenie optymalne 5,49A
Natężenie zwarciowe 6,01A
Moc maksymalna (teoretyczna) 100W
Puszka z kablami MC4

I kto tu ma złą łódkę :?: 8-)

Na zdjęciu zaznaczyłem mniej więcej lokalizacje panelu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 19:59   

I 2 takie 122x50 cm chcesz zmieścić na An26cc ?! Gdzie ?! Chyba identyczne (też 50 cm szer.) nie mieszczą mi się równolegle na kabinie. Jak więc na mniejszej An ?
Dopiero zobaczyłem zdjęcie. A jak z komunikacją ? Godzisz się na taki kompromis ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 20:27   

Mirek, specjalnie w niedzielę jechałem na mazury, aby upewnić się czy wejdą :)
W komunikacji nie przeszkadzają. Na dziób chodzę półpokładami. Jedyny problem to mała gimnastyka przy wypinaniu bomu (ale da się tak stanąć, żeby nie deptać po panelach). Odległość od luku przedniego do luku w mesie to niecałe 140cm. Więc panel będzie się kończył ok. 20cm wcześniej.
Żeby nie było zbyt złoto to muszę nieco pokombinować i mam nadzieję, że wszystko się uda tak jak sobie założyłem. W skrócie będę musiał nieco odchudzić panel na szerokości w okolicy pięty masztu i mocowania wanty stabilizującej...

Jak zwykle kompromis. Większe panele=mniej miejsca na pokładzie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 20:48   

No właśnie. Ale przesada może być upierdliwa na codzień. Przejrzałem zdjęcia i nie widzę tego u siebie. Tam właśnie najwięcej depczę marlując grota. Choć na pewno zmierzę zanim kupię.
Przyglądałeś siętemu z X-Disca ? http://www.xdisc-panele.p...TRA-08-2017.pdf
90 W, 4,36 A, 21,2 V, 50 x 119 cm. Ciut węższy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-12, 22:05   

Szerokość taka sama 50cm.

U Ciebie jakoś wąsko jest. Pewnie masz szersze półpokłady.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2018-03-13, 05:57   

Emill`76 napisał/a:
.... A chyba Bogdanowi yamaha przeładowała akumulator ?

Tak, masz całkowitą rację ... z tym, że nie Yamaha, tylko Parsun, i nie akumulator, tylko baterię ..... :mrgreen:
a na serio,... to Parsun 10-konny, podłączony był do baterii motocyklowej 16Ah i przeładował ją w czwartym dniu płynięcia rzekami na mazury .... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-13, 08:43   

Bodo napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
.... A chyba Bogdanowi yamaha przeładowała akumulator ?

Tak, masz całkowitą rację ... z tym, że nie Yamaha, tylko Parsun, i nie akumulator, tylko baterię ..... :mrgreen:
a na serio,... to Parsun 10-konny, podłączony był do baterii motocyklowej 16Ah i przeładował ją w czwartym dniu płynięcia rzekami na mazury .... :-D


no to subtelna różnica :mrgreen:

W każdym razie , nawet jeśli ( a zakładam, że na 99% ) Artura Honda z alternatorem 12A , zacznie ładować akumulator naładowany, lub prawie naładowany, dojdzie do szybkiego przeładowania . Zdaje się, że te regulatory silnikowe , nie zmniejszają prądu w zależności od stanu naładowania ....
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2018-03-13, 10:50   

Emill`76 napisał/a:
Zdaje się, że te regulatory silnikowe , nie zmniejszają prądu w zależności od stanu naładowania ....

Jesteś w mylnym błędzie .... nie ma już regulatora mechanicznego .. wszystkie, wytwarzane obecnie mają swoje IQ ... :-D ... nawet w te w motorynkach, które nadają się do silników zaburtowych, a kosztują 20 zł , zamiast 640 zł za oryginalny... :lol:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Emill`76 

Wiek: 47
Dołączył: 06 Lut 2014
Posty: 653
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Okolice Nasielska
Wysłany: 2018-03-13, 11:39   

Bodo napisał/a:
Emill`76 napisał/a:
Zdaje się, że te regulatory silnikowe , nie zmniejszają prądu w zależności od stanu naładowania ....

Jesteś w mylnym błędzie .... nie ma już regulatora mechanicznego .. wszystkie, wytwarzane obecnie mają swoje IQ ... :-D ... nawet w te w motorynkach, które nadają się do silników zaburtowych, a kosztują 20 zł , zamiast 640 zł za oryginalny... :lol:


Bogdan, miałem na myśli że regulator nie zmniejsza prądu w zależności od naładowania akumulatora . Regulator ma za zadanie utrzymać praktycznie podobne napięcie na wysokich i na niskich obrotach silnika. Zgadza się ? ;-)
A te "IQ" z tego co się orientuję , nie działa na zasadzie jak regulatory od solarów - czyli w zależności stanu naładowania akumulatora , potrafią zmniejszyć prąd , gdy akumulator jest full ....
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
robarek 


Wiek: 72
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 637
Otrzymał 37 piw(a)
Skąd: W-wa
Wysłany: 2018-03-13, 12:27   

Generalnie regulatory regulują napięcie a nie prąd.
_________________
Pozdrawiam
Robert
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group