forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Minus na maszcie
Autor Wiadomość
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-27, 20:44   Minus na maszcie

Dziś wypakowywałem łódkę przed zimą i jak skończyłem to zacząłem dumać nad zmianami, przeróbkami i różnymi pracami które warto by wiosna zrobić.
Wcześniej kupiłem lampy nawigacyjne na kosz dziobowy i rufowy i na wiosnę będę przerabiał instalację elektryczną. W związku z tym zmienia się koncepcja sterowania światłami zainstalowanymi na maszcie, czyli topowym dookólnym, topową trójsektorówką i podsalingowym. I teraz przejdę do sedna. Brakuje mi jednej żyły w przewodach dochodzących wewnątrz kabiny do podstawy masztu aby zrealizować nową koncepcję, a nie zamierzam ryć podsufitki. Cóż w takiej sytuacji można? Pomyślałem o wykorzystaniu samego masztu, want i podwięzi wantowych jako masy (-) instalacji (do podwięzi bez problemu doprowadziłbym przewód). Ale mam wątpliwości. Jak będzie zachowywać się złącze aluminiowy maszt - stalowe okucie do którego mocowana jest wanta, wtedy gdy popłynie przez nie prąd ok. 1-2 A? Jak ogólnie będzie miało to wpływ na takielunek łódki?
Czy ktoś ćwiczył takie rozwiązanie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
żyszkoś 

Dołączył: 22 Lut 2014
Posty: 643
Otrzymał 53 piw(a)
Skąd: Strzyboga / Piastów
Wysłany: 2015-10-27, 21:14   

Na prądzie za bardzo się nie znam (nie widać skurczysyna, znaczy nie ma go), ale nasuwa mi się proste skojarzenie z przyczepą samochodową. Najczęstszą przyczyną awarii świateł jest brak albo "slaba" masa. Problem pojawia się zazwyczaj na łączeniach przewodu z masą. Masztowi bdzie raczej wszystko jedno, czyz będzie coś przez niego płynęło czy nie, ale przejścia miedź-aluminium dla prądu mogą być nie lada wyzwaniem.
_________________
Adam Żyszkowski
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-27, 21:23   

Własnie o to mi chodzi, sprawy elektrochemiczne na przejściach. Ale nie będzie przejścia miedź - aluminium, tylko miedź - stal i stal - aluminium. I później w drugą stronę. Stąd moje pytania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
waldi_f 

Dołączył: 11 Lut 2014
Posty: 180
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-27, 22:23   

Szaman3 napisał/a:
Własnie o to mi chodzi, sprawy elektrochemiczne na przejściach. Ale nie będzie przejścia miedź - aluminium, tylko miedź - stal i stal - aluminium. I później w drugą stronę. Stąd moje pytania.


Witajcie :)
podkładka kuprytowa teoretycznie powinna rozwiązać problem elektrochemiczny, ale jakoś mi nie pasuje puszczanie masy masztem. W końcu to nie jest uziemione, elektrostatyka nie wiem czy może mieć wpływ. Skoro w stoczniowych instalacjach nikt nie wykorzystuje masztu jako masy no to jest to z jakiegoś powodu.
_________________
Stopy wody
Waldek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-27, 22:36   

Już wymyśliłem, że puszczę dodatkowy przewód poprzez koje dziobową i pilers. Nie ma co bawić się w masę na maszcie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KRONIN 

Dołączył: 23 Sie 2015
Posty: 6
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2015-10-28, 07:09   

Wymagane oświetlenie nawigacyjne jachtu do 7m jest białe topowe 360 czy się mylę?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Devu 


Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 191
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-28, 11:44   

Szaman3 napisał/a:
Już wymyśliłem, że puszczę dodatkowy przewód poprzez koje dziobową i pilers. Nie ma co bawić się w masę na maszcie.


dobra decyzja , dodatkowy przewód jest bezpiecznym rozwiązaniem .
_________________
pozdrawiam
Devu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Michal 

Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 373
Otrzymał 54 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-28, 19:10   

Szaman3 napisał/a:
Już wymyśliłem, że puszczę dodatkowy przewód poprzez koje dziobową i pilers. Nie ma co bawić się w masę na maszcie.

Ciągnij przewody prosto od tablicy do pilersu, będzie na czym pranie wieszać.
Wprowadzając przewody do pilersu Ryzykujesz uszkodzenia kabli przez fał miecza, szybciej bym przeciągnął pod podsufitką dodatkowe kable. Szkoda że tak daleko bo bym podjechał i zrobił.
_________________
Kto ma statki ten ma wydatki
Pozdrawiam Michał
Ostatnio zmieniony przez Michal 2015-10-28, 19:11, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-28, 19:38   

Michal napisał/a:
Szkoda że tak daleko bo bym podjechał i zrobił.
To może przyjadę po Ciebie? :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kemot 
Moderator


Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2354
Otrzymał 57 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2015-10-28, 20:00   

Mariusz , zrób sterowanie bezprzewodowe.
Albo, przez SMS...
Wystarczą wtedy tylko 2 kabelki :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
juzekp 

Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 205
Otrzymał 29 piw(a)
Skąd: Baden-Baden
Wysłany: 2015-10-28, 20:50   

Mariuszu , Korozja elektrochemiczna zachodzi tylko na złączach mokrych . Jeżeli zaizolujesz (przed wilgocią , nie elektrycznie) całe złącze z wierzchu np żywicą lub lakierem , możesz się żadnej korozji nie obawiać .
_________________
Pozdrawiam - Józek
_____________
Pływanie żaglówką na silniku po wietrznym jeziorze , to jakby do uszczęśliwiania kochanki angażować murzyna
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-28, 20:52   

KRONIN napisał/a:
Wymagane oświetlenie nawigacyjne jachtu do 7m jest białe topowe 360 czy się mylę?


Nie mylisz się :-)
Ale ja już dawno temu zamontowałem na topie LEDowe światło zespolone, gdzie jest trójsektorówka i dookólne. Jak idę na żaglach to palę tójsektorówkę, a jak na silniku, to białe bo ... łódka ma mniej niż 7 m :-D
Problem zaczyna się wówczas, gdy muszę położyć maszt bo idę przez kanał. Wtedy śwaitło widać tylko z boku a to w kanale nie bardzo się sprawdza :-D Dlatego postanowiłem zainstalować dodatkowe światła na koszu dziobowym i na rufie, a przy okazji chcę zmienić lokalizację wyłaczników świateł. Dotychczas były przy pilersie, bo brakowało żył. dochodzących do pilersu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group