forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Stopery
Autor Wiadomość
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-14, 22:15   

yavor napisał/a:
A taki genaker rewelacyjnie może się sprawdzić na nidzkim gdy słabo wieje a do domu (portu) daleko :-)


Tym argumentem przekonałeś mnie :-D

A co do sznurków i stoperów, mam na Szamanie łącznie 12 stoperów z czego 11 jest wykorzystanych. Ale też poza stoperem idzie fał od rolera foka i talia bramki do kładzenia masztu. Czyli można powiedzieć, że oprócz szotów foka, talii grota i talii achtersztagu łącznie jest 13 sznurków. I ze wszystkich korzystam :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-14, 22:33   

Jak stary młynarz ?... :-P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-14, 22:40   

Tylko nie stary ... ;-)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 08:33   

Szaman3 napisał/a:
yavor napisał/a:
A taki genaker rewelacyjnie może się sprawdzić na nidzkim gdy słabo wieje a do domu (portu) daleko :-)


Tym argumentem przekonałeś mnie :-D

A co do sznurków i stoperów, mam na Szamanie łącznie 12 stoperów z czego 11 jest wykorzystanych. Ale też poza stoperem idzie fał od rolera foka i talia bramki do kładzenia masztu. Czyli można powiedzieć, że oprócz szotów foka, talii grota i talii achtersztagu łącznie jest 13 sznurków. I ze wszystkich korzystam :-D


Ja mam tylko 6 nie licząc foka i bramki. Myślę o dołożeniu dwóch spinlocków nad suwklapą do refu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 08:44   

Przez zimę daj grota do naszycia II refa i zrób tez refowanie z kokpitu na II refa.
Przydaje się bardzo. Ja dość często refuje się od razu na II refa.
Dodam jeszcze, że na II refie powinno być ok 50 % powierzchni żagla (na pierwszym 75 - 80%)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 09:00   

Szaman3 napisał/a:
Przez zimę daj grota do naszycia II refa i zrób tez refowanie z kokpitu na II refa.
Przydaje się bardzo. Ja dość często refuje się od razu na II refa.
Dodam jeszcze, że na II refie powinno być ok 50 % powierzchni żagla (na pierwszym 75 - 80%)


Mam dwa refy. Myślałem, żeby przepinać w razie potrzeby z pierwszego na drugiego. Albo raczej z drugiego na pierwszego :lol: Standardowo byłby 2 ref, ale w razie potrzeby mógłbym przepiąć na 1. To pozwoliłoby zaoszczędzić dwa stopery (w przypadku systemu dwu linkowego) Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu bo nie pamiętam jak zrobione są procentowo refy. Jedyne co mnie martwi to to, że jak zainstaluje spinlocki nad zejściówką to nie będę mógł dociągać refhalsu kabestanem. Ewentualnie refhals pójdzie na jeden ze stoperów a na jego miejsce np. cunningham ?

Póki co mam w głowie dużo takich rozkminek dotyczących w zasadzie wszystkiego na nowej łódce :lol:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2016-11-15, 18:29   

Cytat:
Póki co mam w głowie dużo takich rozkminek dotyczących w zasadzie wszystkiego na nowej łódce

Bardzo dobrze .... to wciąga jak narkotyk, bo na końcu, satysfakcja jest odlotowa .... :mrgreen:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 19:11   

yavor napisał/a:
Mam dwa refy. Myślałem, żeby przepinać w razie potrzeby z pierwszego na drugiego. Albo raczej z drugiego na pierwszego :lol: Standardowo byłby 2 ref, ale w razie potrzeby mógłbym przepiąć na 1. To pozwoliłoby zaoszczędzić dwa stopery (w przypadku systemu dwu linkowego) Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu bo nie pamiętam jak zrobione są procentowo refy. Jedyne co mnie martwi to to, że jak zainstaluje spinlocki nad zejściówką to nie będę mógł dociągać refhalsu kabestanem. Ewentualnie refhals pójdzie na jeden ze stoperów a na jego miejsce np. cunningham ?


Nie oszczędzaj na stoperach. Układ pokładu masz niemal dokładnie taki jak u mnie, więc zapewniam Cię, że jest miejsca i na bloczki kierunkowe i na dodatkowe stopery. Jak chcesz to podeślę Ci zdjęcia. Przepinanie refów jest upierdliwe i efekt tego będzie taki, że nie będzie Ci się chciało. A tu akurat chodzi o to, aby refować się w momencie kiedy pierwszy raz o tym pomyślisz.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 19:37   

Znalazłem zdjęcie na którym na lewej burcie dość dobrze widać dodatkowe stopery i bloczki zwrotne
 Autor postu otrzymał 1 piw(a)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
yavor
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 19:40   

Widać też, że niezarefowana łódka kładzie się pod naporem wiatru. Warto się refować.
Sprawdzałem u siebie: drugi ref ma sens gdy wieje dobrze ponad 6 B. A wtedy nie pływam na jeziorach. Na Zatoce też nie, bo robi się niebezpieczna fala.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
balti 


Dołączyła: 30 Sty 2014
Posty: 3214
Otrzymał 165 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 20:42   

MirekMors napisał/a:
drugi ref ma sens gdy wieje dobrze ponad 6 B

To zależy od łódki , moja na tym samym wietrze kładzie się dużo wcześniej niż Twoja
_________________
Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić

***** ***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 21:47   

Szaman3 napisał/a:
yavor napisał/a:
Mam dwa refy. Myślałem, żeby przepinać w razie potrzeby z pierwszego na drugiego. Albo raczej z drugiego na pierwszego :lol: Standardowo byłby 2 ref, ale w razie potrzeby mógłbym przepiąć na 1. To pozwoliłoby zaoszczędzić dwa stopery (w przypadku systemu dwu linkowego) Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu bo nie pamiętam jak zrobione są procentowo refy. Jedyne co mnie martwi to to, że jak zainstaluje spinlocki nad zejściówką to nie będę mógł dociągać refhalsu kabestanem. Ewentualnie refhals pójdzie na jeden ze stoperów a na jego miejsce np. cunningham ?


Nie oszczędzaj na stoperach. Układ pokładu masz niemal dokładnie taki jak u mnie, więc zapewniam Cię, że jest miejsca i na bloczki kierunkowe i na dodatkowe stopery. Jak chcesz to podeślę Ci zdjęcia. Przepinanie refów jest upierdliwe i efekt tego będzie taki, że nie będzie Ci się chciało. A tu akurat chodzi o to, aby refować się w momencie kiedy pierwszy raz o tym pomyślisz.


No właśnie nie miałem pomysłu gdzie montować stopery. Nie bardzo chce nad zejściówką, aby linki nie zasłaniały panelu solarnego. Kolejna kwestia to powstający pierdolnik bo linki wpadają do środka i przeszkadzają przy wchodzeniu/wychodzeniu.
Fajne masz te bloczki kierunkowe piętrowe :) musze takich poszukać i tu znów problem bo nie wiem jaki rozmiar montażowy a na mazury daleko...

Tak sobie myślę, żeby dołożyć po jednym stoperze po bokach zejściówki jak u Ciebie. Wtedy patrząc na stopery od lewej :
1. Lazy jack
2. Topenanta
3. Refhals 1 ref
4. Cummingham
5. Refhals 2 ref
6. Miecz
7. Fał grota
8. Fał od bramki maszt lub refszkentla 1 ref

Refszkentla 2 ref ściągana do noku bomu
Obciągacz bomu na talii z knagą zaciskową przy bomie

O czymś zapomniałem?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 21:55   

MirekMors napisał/a:
Widać też, że niezarefowana łódka kładzie się pod naporem wiatru. Warto się refować.
Sprawdzałem u siebie: drugi ref ma sens gdy wieje dobrze ponad 6 B. A wtedy nie pływam na jeziorach. Na Zatoce też nie, bo robi się niebezpieczna fala.


Nie miałem okazji sprawdzić jak się zachowuje powyżej 3B. Najwięcej wiało jak wracaliśmy z małych zamordejek na koniec sezonu. Nie mam wiatromierza, ale na oko ze 3B max. Ktoś może mierzył i pamięta? Szedłem na pełnych myjąc z Agą łódkę i specjalnie nie przechylało...

Refy mam tak jak na foto. Nie mam pojęcia czy są ok.

Tak teraz patrze na zdjęcie zejściówki i mam obawy co do montażu stoperów bezpośrednio na niej po bokach. Może lepiej niżej obok kabestanów?
Ostatnio zmieniony przez yavor 2016-11-15, 21:59, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MirekMors 


Wiek: 64
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 3188
Otrzymał 117 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 22:19   

I tak trzeba już wydzielić wątek o organizerach.
yavor napisał/a:
Fajne masz te bloczki kierunkowe piętrowe :) musze takich poszukać i tu znów problem bo nie wiem jaki rozmiar montażowy a na mazury daleko...

Nie ma piętrowych organizerów. Musisz dokupić takie z identycznym rozstawem śrub. Sprawdź przy okazji czy osie obrotu nie wyobliły się - to częsty przypadek.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 22:25   

II ref jest w bardzo dobrym miejscu.
Co do bloczków zwrotnych piętrowych, raczej ich nie kupisz ;-) Zrobiłem je sam, składając po dwa. Wystarczy wymienić śruby na dłuższe :-D
Co do montażu stoperów, to radziłbym obok zejściówki bo tak są wzmocnienia i bez problemu możesz łapać się wkrętami. Stamtąd też dasz radę dobrać line kabestanem.
Talię od bramki wyrzuć ze stopera. Maszt kładzie sie relatywnie rzadko. Na tą okoliczność zawsze idę na dziób, wyciągam linę z forpiku i rzucam ją do kokpitu, a później bezpośrednio owijam nią kabestan. Po postawieniu masztu klaruję ją i lina z powrotem ląduje w forpiku. Lepiej w to miejsce daj refszkentlę, bo tą linę zawsze trzeba dobrać kabestanem. O ile refhals wystarczy dobrać ręką, to z refszkentlą tak się nie da.
No i jeszcze jedno, załóż kieszonki fałowe i będziesz miał spokój z linami, wszystkie tam wejdą. A i puszka z piwem też bedzie bezpieczna :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 22:26   

MirekMors napisał/a:
I tak trzeba już wydzielić wątek o organizerach.
yavor napisał/a:
Fajne masz te bloczki kierunkowe piętrowe :) musze takich poszukać i tu znów problem bo nie wiem jaki rozmiar montażowy a na mazury daleko...

Nie ma piętrowych organizerów. Musisz dokupić takie z identycznym rozstawem śrub. Sprawdź przy okazji czy osie obrotu nie wyobliły się - to częsty przypadek.


No tak tak. O to mi chodziło, ale mało zrozumiale opisałem. Nie wiem tylko jakie są te rozstawy.

Musze jeszcze zastanowić się nad podwójnymi stoperami i zamontować je tak jak u Mariusza bardziej z przodu. Wtedy organizery też montowane są oddzielnie. Tylko muszę sprawdzić czy mi wejdzie solar 50W zamiast planowanego 60W :oops:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 22:37   

Szaman3 napisał/a:
II ref jest w bardzo dobrym miejscu.
Co do bloczków zwrotnych piętrowych, raczej ich nie kupisz ;-) Zrobiłem je sam, składając po dwa. Wystarczy wymienić śruby na dłuższe :-D
Co do montażu stoperów, to radziłbym obok zejściówki bo tak są wzmocnienia i bez problemu możesz łapać się wkrętami. Stamtąd też dasz radę dobrać line kabestanem.
Talię od bramki wyrzuć ze stopera. Maszt kładzie sie relatywnie rzadko. Na tą okoliczność zawsze idę na dziób, wyciągam linę z forpiku i rzucam ją do kokpitu, a później bezpośrednio owijam nią kabestan. Po postawieniu masztu klaruję ją i lina z powrotem ląduje w forpiku. Lepiej w to miejsce daj refszkentlę, bo tą linę zawsze trzeba dobrać kabestanem. O ile refhals wystarczy dobrać ręką, to z refszkentlą tak się nie da.
No i jeszcze jedno, załóż kieszonki fałowe i będziesz miał spokój z linami, wszystkie tam wejdą. A i puszka z piwem też bedzie bezpieczna :-D



No to żyłem w przekonaniu, że refhals trzeba wybierać kabestanem :roll:
Sporo nauki przede mną...
w takim układzie refszkentla 1 i 2 refu koniecznie do istniejących stoperów.
Kieszenie mam dwie potrójne na 6 piw :mrgreen: zdjęcie jest jeszcze z placu przed zakupem.

Mam jeszcze pytanie co zainstalować na bomie do refszkentli, aby grot schodził do bomu a nie był ciągnięty do noku? Wystarczy ucho do którego mocuję linkę, czy może jakiś bloczek?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 22:49   

Nie wiem jak masz zrobiony pokrowiec na bomie na grota. Ja mam suwaczki w odpowiednim miejscu i koniec refszkentli opasa bom tuż za likliną liku dolnego grota. Ale możesz zanitować do bomu jakieś ucho i do niego wiazać linę.
Generalnie koniec refszkentli nie powinien być mocowany do bomu pod luwersem, tylko powinien być ciut przesunięty w kierunku noku bomu. W ten sposób, poprzez wybieranie refszkentli będziesz naprężał nowy lik dolny grota (czyli refbantę). A to jest dość ważne, bo dobre wybranie lików, czyli ich dobre naprężanie, pozwala spłaszczać profil żagla i tym samym maleje siła nośna na nim. Bo nie po to się refujesz, żeby mieć głęboki profil i większą siłę nośną.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 23:02   

Znalazłem odpowiednie zdjęcie na którym widać refszkentle obu refów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
yavor 


Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2014
Posty: 1162
Otrzymał 36 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-11-15, 23:06   

Szaman3 napisał/a:
Nie wiem jak masz zrobiony pokrowiec na bomie na grota. Ja mam suwaczki w odpowiednim miejscu i koniec refszkentli opasa bom tuż za likliną liku dolnego grota. Ale możesz zanitować do bomu jakieś ucho i do niego wiazać linę.
Generalnie koniec refszkentli nie powinien być mocowany do bomu pod luwersem, tylko powinien być ciut przesunięty w kierunku noku bomu. W ten sposób, poprzez wybieranie refszkentli będziesz naprężał nowy lik dolny grota (czyli refbantę). A to jest dość ważne, bo dobre wybranie lików, czyli ich dobre naprężanie, pozwala spłaszczać profil żagla i tym samym maleje siła nośna na nim. Bo nie po to się refujesz, żeby mieć głęboki profil i większą siłę nośną.


Nie pamiętam jak to u mnie jest. Dopiero na wiosne zobacze jak to wygląda. Obecnie był jeden ref. Lina szła od oczka do rolki w noku bomu i dalej do kokpitu. Sprzedający twierdził, że tak jest ok. U Artura na antili widziałem, że lina idzie przez oko do bomu co wydaje się bardziej optymalne. Tak na logike obecne rozwiązanie może powodować słabe naprężenie liku dolnego co też powoduje brzuch w dolnej części. Dobrze myślę?

Pytanie czy wystarczy jedno ucho na dwa refy?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group