forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
O odpowiedzialności cywilnej skippera
Autor Wiadomość
YACHT-POOL 

Dołączył: 11 Maj 2015
Posty: 1
Skąd: Polska
Wysłany: 2015-07-02, 17:47   O odpowiedzialności cywilnej skippera

Odpowiedzialność cywilna skippera

Wiele osób pyta nas o to, do czego potrzebne im OC skippera. Ostatnio spotkaliśmy się z taką oto wypowiedzią:

„Nie potrzebuję OC skippera. Nie planujemy rażącego niedbalstwa”

Ach, gdyby tak wszystko można było zaplanować, ubezpieczenia w ogóle nie miałyby sensu i racji bytu. Planowanie wyklucza losowość zdarzenia, a wina umyślna jest na liście wyłączeń wszystkich istniejących ogólnych warunków. Natomiast rażące niedbalstwo nie ma prawnie obowiązującej definicji, więc zależy to od decyzji sądu. Jednakże ubezpieczyciele często powołują się na nie jako na przyczynę zaistnienia szkody, która zwalnia ich od odpowiedzialności.

Niezależnie od wiedzy i doświadczenia, zawsze może wydarzyć się coś, czego skipper nie będzie w stanie przewidzieć, a co może zrujnować go na resztę życia. Szkody majątkowe w drogim sprzęcie czy utrata kaucji to drobiazgi w porównaniu do szkód na osobie, które nie mają górnej granicy roszczeń.

Na czym polega odpowiedzialność cywilna skippera?

Po pierwsze, skipper odpowiada za wyrządzone szkody na zasadzie winy całym swoim majątkiem – aktualnym i przyszłym. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym (art. 415), kto wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Nie istnieje żaden limit, do którego kapitan ponosi odpowiedzialność finansową. Poważne szkody osobowe wiążą się zwykle z ogromnymi odszkodowaniami i utrzymywaniem przez resztę życia osób, wobec których poszkodowany miał obowiązek alimentacyjny lub na których utrzymanie łożył dobrowolnie. Tak więc, jeżeli po wypadku pogorszył im się standard życia, oni również mają prawo wystąpić z roszczeniem.

Poza tym, jako „pierwszy po Bogu” skipper odpowiada za niemal wszystko, co wydarzy się na jachcie. Oprócz szkód wyrządzonych wskutek kolizji, kiedy stoi za sterem, wina skippera może polegać na niedopatrzeniu, błędnym założeniu, że ktoś inny wie, co ma robić, wyznaczeniu pewnych zadań osobom, których ograniczenia nie pozwalają im dobrze ich wykonać (np. postawieniu niedowidzącego na oku), postawieniu za sterem osoby niedoświadczonej w trudnym momencie itd. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i błędy zdarzają się nawet najbardziej doświadczonym.

Poza tym, OC jachtu nie pokrywa szkód wyrządzonych osobom, które go użytkują, lecz szkody wyrządzone przy użyciu jachtu przez jego użytkowników. Dlatego jeżeli na skutek manewru złamie się maszt i spadnie on komuś na głowę (a jest to przykład z życia wzięty), odpowiedzialność za to najprawdopodobniej poniesie skipper, bo jest to jakaś wypadkowa jego decyzji.

Z jakimi problemami mierzą się skipperzy, czarterując jacht?

• Skipper nie zna warunków ubezpieczenia OC jachtu
W związku z brakiem międzynarodowego standardu czarterowany jacht może w ogóle nie posiadać OC, albo posiadać je w ograniczonym zakresie i z sumą gwarancyjną, która nie wystarczy na pokrycie szkód.

• Skipper nie zna języka, w którym spisana jest polisa – a nawet jeżeli zna, to czy będzie w stanie przeczytać ze zrozumieniem ogólne warunki ubezpieczenia?

• Skipper nie może być pewien, że armator zapłacił składkę.
W przypadku nieuiszczenia składki przez armatora ubezpieczyciel może być zwolniony z odpowiedzialności albo wystornować polisę OC jachtu.

• Ubezpieczenie casco jachtu nie obejmuje rażącego niedbalstwa
Jeżeli ubezpieczyciel jachtu odmówi wypłaty odszkodowania z powodu rażącego niedbalstwa ubezpieczonego / skippera, to armator nie dostanie żadnego odszkodowania i wtedy przyjdzie z roszczeniem do skippera.

• Koszty procesu za granicą są wyższe niż w Polsce
Jeżeli dojdzie do kolizji z Polakiem, to pół biedy. Gorzej jeżeli trafimy na Niemca, Austriaka, Brytyjczyka, który zechce się z nami sądzić w swoim kraju.

Rozwiązaniem powyższych problemów jest OC skippera. To jedyne ubezpieczenie, które pokrywa szkody w czarterowanym jachcie powstałe w wyniku rażącego niedbalstwa. W wypadku, gdy ubezpieczenie OC jachtu okaże się niewystarczające z powodu niskiej sumy gwarancyjnej, ograniczonego zakresu lub nieuiszczenia składki, szkody zostaną pokryte z OC skippera. Ubezpieczyciel ma za zadanie chronić skippera przed roszczeniami ze strony osób trzecich. Gdyby mu się to nie udało, pokryje koszty obrony i postępowania sądowego.

Pozdrawiamy,
Załoga YACHT-POOL
info@yacht-pool.pl
_________________
--------------------------------------------------
YACHT-POOL Ubezpieczenia jachtów i skipperów od 1976 r.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group