Prezentacja Przepisów Regatowych |
Autor |
Wiadomość |
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 01:07
|
|
|
Bodo napisał/a: | w odległości mniej, więcej, trzech długości jachtu, muszę dawać miejsce wewnętrznemu jachtowi, aby zmieścił się pomiędzy moim jachtem a bojką, pomimo tego, że płynę o pół długości przed nim? ? |
Tak. Innymi słowy nie możesz mu w tej sytuacji uniemożliwiać prawidłowego ominięcia znaku.
Bodo napisał/a: | nie mogę, jego ani ostrzyć |
Bodo napisał/a: | A prawo drogi, w takich wypadkach? ?.... dwa jachty, zbliżają się do bojki z różnych kierunków i są już w strefie trzech długości .... ten, wewnętrzny jest na lewym halsie, a ja, zewnętrzny na prawym i grozi nam kolizja przed bojką ..... aby opłynąć bojkę, lewohalsowy musi zrobić zwrot, czy muszę mu ustąpić, jako wewnętrznemu? |
Przepis 18 obowiązuje jachty na tych samych halsach. Jeśli jachty są na różnych halsach obowiązuje przepis 10, czyli po naszemu MPZZM ... |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2014-06-27, 07:34
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi...... .... ale jestem leniwy, i chyba nie tylko ja .... .... mam prośbę, aby w dyskusji, o ile to możliwe, numery przepisów podawać w nawiasach, natomiuast tłumaczenie, niech będzie łopatologiczne ..... ... takie, najbardziej do mnie trafia ......
Podsumowując odpowiedź na moje pytania ....
Jeżeli w tzw strefie trzech długości przed bojką, idziemy w kryciu tym samym halsem, to zawsze jachty znajdujące się między mną a bojką mają prawo do drogi i muszę zrobić im miejsce, czyli szerzej opłynąć bojkę w taki sposób, aby one się też zmieściły przy zwrocie na bojce....
Gdy w tej samej strefie, jacht bliżej bojki idzie na lewym halsie a ja na prawym, to wtedy obowiązuje normalne prawo drogi, czyli prawohalsowy ma pierwszeństwo i to on musi mi ustąpić miejsca przy bojce... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 08:22
|
|
|
mmaacc napisał/a: | Przepis 18 obowiązuje jachty na tych samych halsach. | Nie, również na przeciwnych. Posłużę się cytatem, chociaż z wersji angielskiej, bo polska OIDP jest jeszcze tylko na papierze dostępna:
Cytat: | 18.1
When Rule 18 Applies
Rule 18 applies between boats when they are required to leave a mark
on the same side and at least one of them is in the zone
.
However, it does not apply
(a)between boats on opposite tacks on a beat to windward,
(b)between boats on opposite tacks when the proper course at the
mark for one but not both of them is to tack,
(c)between a boat approaching a mark and one leaving it, or
(d)if the mark is a continuing obstruction
, in which case rule 19 applies |
Moje tłumaczenie:
Przepis 18 obowiązuje, kiedy jachty muszą minąć znak po tej samej stronie i przynajmniej jeden z nich jest strefie (3 długości kadłuba)
Przepis 18 nie obowiązuje jednak gdy:
(a) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach znajdujących się na kursie na wiatr
(b) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach, gdy kursem właściwym dla jednego z nich ale nie dla obydwu z nich jest zwrot na wiatr
(c) pomiędzy jachtem osiągającym znak a pozostawiającym go
(d) gdy znak jest ciągnącą się przeszkodą - wtedy obowiązuje przepis 19
Więc gdy na kursie pełnym zbliżamy się do boi i zaczyna działać 18tka - jacht prawohalsowy musi ustępować lewohalsowemu. |
|
|
|
|
Bodo
Administrator
Wiek: 66 Dołączył: 30 Sty 2014 Posty: 5348 Otrzymał 159 piw(a) Skąd: Sierpuchowo
|
Wysłany: 2014-06-27, 09:36
|
|
|
O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? .... |
_________________ Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan |
|
|
|
|
Szaman3
Administrator
Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 2185 Otrzymał 133 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 09:38
|
|
|
MPZZM - międzynarodowe prawo o zapobieganiu zderzeniom na morzu |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 09:50
|
|
|
pseudokibic napisał/a: | Nie, również na przeciwnych. |
i
pseudokibic napisał/a: | Przepis 18 nie obowiązuje jednak gdy:
(a) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach znajdujących się na kursie na wiatr |
No to jak? Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"?
Bodo napisał/a: | Jeżeli w tzw strefie trzech długości przed bojką, idziemy w kryciu tym samym halsem, to zawsze jachty znajdujące się między mną a bojką mają prawo do drogi i muszę zrobić im miejsce, czyli szerzej opłynąć bojkę w taki sposób, aby one się też zmieściły przy zwrocie na bojce. |
Nie jeśli są pomiędzy Tobą, a bojką, tylko gdy jesteście w kryciu. I nie zawsze, bo ich prawo do ominięcia znaku przysługuje wtedy, gdy nie muszą wykonać zwrotu na wiatr. Gdy wykona zwrot na wiatr przepis 18 przestaje działać. Przyjrzyj się prezentacji, którą zamieściłeś. Tam to jest łopatologicznie wytłumaczone. |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:31
|
|
|
Bodo napisał/a: | O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? .... | No niestety nie są to MPZZM, tylko PRŻ - Przepisy Regatowe Żeglarstwa, inaczej RRS - Racing Rules of Sailing. 10tka to prawy - lewy - tak w skrócie. Polecam lekturę tekstu źródłowego a sam nie czuję się na siłach wchodzić w zbytnie szczegóły, fachowcami od przepisów są np. sędziowie..... niektórzy |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:33
|
|
|
mmaacc napisał/a: | Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"? | Tak. To istotna różnica, bo na górnej i dolnej boi rządzą inne reguły. A czasami ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!" |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:39
|
|
|
pseudokibic napisał/a: | mmaacc napisał/a:
Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"?
Tak. To istotna różnica, bo na górnej i dolnej boi rządzą inne reguły. A czasami ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!" |
Piotrek. Chyba mówimy to samo, tylko innym językiem... pseudokibic napisał/a: | Bodo napisał/a:
O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? ....
No niestety nie są to MPZZM, tylko PRŻ - Przepisy Regatowe Żeglarstwa, inaczej RRS - Racing Rules of Sailing. 10tka to prawy - lewy - tak w skrócie. |
Ten mój wpis o MPZZM, to taki "żarck", który miał pokazać, że przepis 10 (w skrócie: prawy-lewy) mówi dokładnie to, to przepisy żeglugowe: prawy ma pierwszeństwo przed lewym.
Tak na marginesie. Bogdan... Jeśli masz zamiar wybrać się na morze, nawet to półsłone i osłonięte, to musisz wiedzieć co to jest MPZZP i co mówi... |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:40
|
|
|
pseudokibic napisał/a: | ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!" |
A jak się pakuje lewym na dolną to może krzyczeć?... |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:44
|
|
|
mmaacc napisał/a: | pseudokibic napisał/a: | ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!" |
A jak się pakuje lewym na dolną to może krzyczeć?... | Może, jeśli jest wewnętrznym w kryciu i obowiązuje 18tka. W praktyce na trasie prawoskrętnej, dosyć rzadko spotykanej w regatach flotowych, ewentualnie na lewym (patrząc pod wiatr) znaku bramki - czyli jak ostatnio na Solinie. |
Ostatnio zmieniony przez pseudokibic 2014-06-27, 10:46, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 10:56
|
|
|
Tak na jeszcze dalszym marginesie...
Coś Wam powiem. Początkowo mnie to śmieszyło... Potem drażniło i męczyło. Teraz już mnie zaczyna wk...ć ta mnogość forów żeglarskich!
I nie chodzi mi o to, że na tym forum, to są Ci, a na tamtym, to inni. Chodzi mi o to, że chcąc brać udział, albo tylko śledzić informacje na ten, czy inny temat muszę skakać po kilku różnych forach! Czy tylko ja zauważyłem, że to jest bezsensowna strata czasu!?
Wiem, wiem... To pewni eutopia... Ale może znalazłby się jakiś dzielny admin/mod/what-ever-who, który wzniósłby się ponad podziały/ambicje/what-ever-what i zaproponował dyskusję/konferencję, cycóś na temat jakiejś współpracy, a może nawet połączenia... |
|
|
|
|
marekj
Wiek: 52 Dołączył: 02 Lut 2014 Posty: 1206 Otrzymał 74 piw(a) Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 2014-06-27, 11:16
|
|
|
Wejdę Maćku na lewym w ten dalszy margines Tak - jest tych for trochę, bywałem chyba na każdym ale każde ma jakąś specyfikę która jednym odpowiada, a innym nie. W rezultacie nawet jak się czyta ich kilka to jedno traktuje się jako takie macierzyste - główne czy jak tam zwał. Nie widzę możliwości połączenia. Te fora powstały właśnie dlatego że ich założyciele z różnych powodów nie umieli sobie gdzie indziej znaleźć miejsca na wirtualne spotkania bo coś było nie tak.
Strata czasu jest to fakt - dlatego regularnie bywam tylko tu mając świadomość że mogę tracić jakieś cenne informacje pojawiające się gdzie indziej. |
_________________ Pozdawiam
Marek
***** *** |
Ostatnio zmieniony przez marekj 2014-06-27, 11:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
NePolyak
Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 1329 Otrzymał 77 piw(a) Skąd: RU-PL
|
Wysłany: 2014-06-27, 11:26
|
|
|
mmaacc, Ty pewnie kupujesz książki tylko jednego autora, słuchasz tylko jednego zespołu, jesz wędlinę tylko jednej firmy itd... |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 11:27
|
|
|
marekj napisał/a: | świadomość że mogę tracić jakieś cenne informacje pojawiające się gdzie indziej |
Wężykiem, wężykiem!
Znam genezę... Zdaję sobie sprawę, że połaczenie to już utopijna utopia... Ale może chociaż jakieś linkowanie ważnych/interesujących tematów!?... Ludzie... Dajcie żyć!... I pracować czasem... |
|
|
|
|
NePolyak
Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 1329 Otrzymał 77 piw(a) Skąd: RU-PL
|
Wysłany: 2014-06-27, 11:28
|
|
|
mmaacc napisał/a: | Ale może chociaż jakieś linkowanie ważnych/interesujących tematów!? | Na tym forum nikt nikomu niczego nie zabrania |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 11:29
|
|
|
Cytat: | Ty pewnie kupujesz książki tylko jednego autora, słuchasz tylko jednego zespołu, jesz wędlinę tylko jednej firmy itd... |
Daniel. Co ma piernik do wiatraka? Przecież rozumiesz o co mi chodzi... Prawda? pseudokibic napisał/a: | Może, jeśli jest wewnętrznym w kryciu i obowiązuje 18tka. W praktyce na trasie prawoskrętnej, dosyć rzadko spotykanej w regatach flotowych, ewentualnie na lewym (patrząc pod wiatr) znaku bramki - czyli jak ostatnio na Solinie. |
Fenk ju. Ten przypadek nie przyszedł mi do głowy... Ciągle sie uczę... |
Ostatnio zmieniony przez mmaacc 2014-06-27, 11:30, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
balti
Dołączyła: 30 Sty 2014 Posty: 3214 Otrzymał 165 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 12:23
|
|
|
mmaacc napisał/a: | Ten przypadek nie przyszedł mi do głowy... Ciągle sie uczę... |
Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia .
Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów . |
_________________ Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić
***** *** |
|
|
|
|
mmaacc
Wiek: 54 Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 733 Otrzymał 46 piw(a) Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2014-06-27, 12:37
|
|
|
balti napisał/a: | Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów . |
Kompletnie błędny wniosek. Wydaje mi się, że analiza przypadku z regat "Krzyżowych" to udowodniła. Przepisy regatowe nie znoszą mprzepisów żeglugowych, tylko je uściślają w sytuacjach kolizyjnych, które w normalnej żegludze nie występują.
balti napisał/a: | Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia . |
Nie będzie, tylko jest. Nazywa się taktyk. |
|
|
|
|
pseudokibic
Dołączył: 03 Lut 2014 Posty: 137 Otrzymał 24 piw(a) Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-06-27, 12:44
|
|
|
balti napisał/a: | Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia .
Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów . |
Basiu, chyba trochę dramatyzujesz, 98% przypadków da się roztrzygnąć na mocy podstawowych przepisów, mocno zbieżnych z żeglugowymi. A do bardzo spokojnego żeglowania wystarczy nauczyć się części drugiej PRŻ i definicji. Dogłębne studia zostawmy faryzeuszom i uczonym w piśmie. |
|
|
|
|
|