forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Prezentacja Przepisów Regatowych
Autor Wiadomość
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 01:07   

Bodo napisał/a:
w odległości mniej, więcej, trzech długości jachtu, muszę dawać miejsce wewnętrznemu jachtowi, aby zmieścił się pomiędzy moim jachtem a bojką, pomimo tego, że płynę o pół długości przed nim? ?

Tak. Innymi słowy nie możesz mu w tej sytuacji uniemożliwiać prawidłowego ominięcia znaku.
Bodo napisał/a:
nie mogę, jego ani ostrzyć

Bodo napisał/a:
A prawo drogi, w takich wypadkach? ?.... dwa jachty, zbliżają się do bojki z różnych kierunków i są już w strefie trzech długości .... ten, wewnętrzny jest na lewym halsie, a ja, zewnętrzny na prawym i grozi nam kolizja przed bojką ..... aby opłynąć bojkę, lewohalsowy musi zrobić zwrot, czy muszę mu ustąpić, jako wewnętrznemu?

Przepis 18 obowiązuje jachty na tych samych halsach. Jeśli jachty są na różnych halsach obowiązuje przepis 10, czyli po naszemu MPZZM ... :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-06-27, 07:34   

Dzięki za odpowiedzi...... :-D .... ale jestem leniwy, i chyba nie tylko ja .... ;-) .... mam prośbę, aby w dyskusji, o ile to możliwe, numery przepisów podawać w nawiasach, natomiuast tłumaczenie, niech będzie łopatologiczne ..... :-D ... takie, najbardziej do mnie trafia ......

Podsumowując odpowiedź na moje pytania ....

Jeżeli w tzw strefie trzech długości przed bojką, idziemy w kryciu tym samym halsem, to zawsze jachty znajdujące się między mną a bojką mają prawo do drogi i muszę zrobić im miejsce, czyli szerzej opłynąć bojkę w taki sposób, aby one się też zmieściły przy zwrocie na bojce....

Gdy w tej samej strefie, jacht bliżej bojki idzie na lewym halsie a ja na prawym, to wtedy obowiązuje normalne prawo drogi, czyli prawohalsowy ma pierwszeństwo i to on musi mi ustąpić miejsca przy bojce...
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 08:22   

mmaacc napisał/a:
Przepis 18 obowiązuje jachty na tych samych halsach.
Nie, również na przeciwnych. Posłużę się cytatem, chociaż z wersji angielskiej, bo polska OIDP jest jeszcze tylko na papierze dostępna:
Cytat:
18.1
When Rule 18 Applies
Rule 18 applies between boats when they are required to leave a mark
on the same side and at least one of them is in the zone
.
However, it does not apply
(a)between boats on opposite tacks on a beat to windward,
(b)between boats on opposite tacks when the proper course at the
mark for one but not both of them is to tack,
(c)between a boat approaching a mark and one leaving it, or
(d)if the mark is a continuing obstruction
, in which case rule 19 applies


Moje tłumaczenie:
Przepis 18 obowiązuje, kiedy jachty muszą minąć znak po tej samej stronie i przynajmniej jeden z nich jest strefie (3 długości kadłuba)
Przepis 18 nie obowiązuje jednak gdy:
(a) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach znajdujących się na kursie na wiatr
(b) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach, gdy kursem właściwym dla jednego z nich ale nie dla obydwu z nich jest zwrot na wiatr
(c) pomiędzy jachtem osiągającym znak a pozostawiającym go
(d) gdy znak jest ciągnącą się przeszkodą - wtedy obowiązuje przepis 19


Więc gdy na kursie pełnym zbliżamy się do boi i zaczyna działać 18tka - jacht prawohalsowy musi ustępować lewohalsowemu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-06-27, 09:36   

O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? ....
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 09:38   

MPZZM - międzynarodowe prawo o zapobieganiu zderzeniom na morzu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 09:50   

pseudokibic napisał/a:
Nie, również na przeciwnych.

i
pseudokibic napisał/a:
Przepis 18 nie obowiązuje jednak gdy:
(a) pomiędzy jachtami na przeciwnych halsach znajdujących się na kursie na wiatr

No to jak? Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"?

Bodo napisał/a:
Jeżeli w tzw strefie trzech długości przed bojką, idziemy w kryciu tym samym halsem, to zawsze jachty znajdujące się między mną a bojką mają prawo do drogi i muszę zrobić im miejsce, czyli szerzej opłynąć bojkę w taki sposób, aby one się też zmieściły przy zwrocie na bojce.

Nie jeśli są pomiędzy Tobą, a bojką, tylko gdy jesteście w kryciu. I nie zawsze, bo ich prawo do ominięcia znaku przysługuje wtedy, gdy nie muszą wykonać zwrotu na wiatr. Gdy wykona zwrot na wiatr przepis 18 przestaje działać. Przyjrzyj się prezentacji, którą zamieściłeś. Tam to jest łopatologicznie wytłumaczone.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 10:31   

Bodo napisał/a:
O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? ....
No niestety nie są to MPZZM, tylko PRŻ - Przepisy Regatowe Żeglarstwa, inaczej RRS - Racing Rules of Sailing. 10tka to prawy - lewy - tak w skrócie. Polecam lekturę tekstu źródłowego a sam nie czuję się na siłach wchodzić w zbytnie szczegóły, fachowcami od przepisów są np. sędziowie..... niektórzy :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 10:33   

mmaacc napisał/a:
Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"?
Tak. To istotna różnica, bo na górnej i dolnej boi rządzą inne reguły. A czasami ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!"
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 10:39   

pseudokibic napisał/a:
mmaacc napisał/a:
Chodzi Ci o to, że nie uściśliłem, że "na kursie na wiatr"?
Tak. To istotna różnica, bo na górnej i dolnej boi rządzą inne reguły. A czasami ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!"

Piotrek. Chyba mówimy to samo, tylko innym językiem... :->
pseudokibic napisał/a:
Bodo napisał/a:
O czym mówi 18-ka a o czym 10-tka? .... no i co to jest MPZZM? ....
No niestety nie są to MPZZM, tylko PRŻ - Przepisy Regatowe Żeglarstwa, inaczej RRS - Racing Rules of Sailing. 10tka to prawy - lewy - tak w skrócie.

Ten mój wpis o MPZZM, to taki "żarck", który miał pokazać, że przepis 10 (w skrócie: prawy-lewy) mówi dokładnie to, to przepisy żeglugowe: prawy ma pierwszeństwo przed lewym.
Tak na marginesie. Bogdan... Jeśli masz zamiar wybrać się na morze, nawet to półsłone i osłonięte, to musisz wiedzieć co to jest MPZZP i co mówi... :!:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 10:40   

pseudokibic napisał/a:
ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!"

A jak się pakuje lewym na dolną to może krzyczeć?...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 10:44   

mmaacc napisał/a:
pseudokibic napisał/a:
ktoś się pakuje lewym na górną i krzyczy "wewnętrzny!!!"

A jak się pakuje lewym na dolną to może krzyczeć?...
Może, jeśli jest wewnętrznym w kryciu i obowiązuje 18tka. W praktyce na trasie prawoskrętnej, dosyć rzadko spotykanej w regatach flotowych, ewentualnie na lewym (patrząc pod wiatr) znaku bramki - czyli jak ostatnio na Solinie.
Ostatnio zmieniony przez pseudokibic 2014-06-27, 10:46, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 10:56   

Tak na jeszcze dalszym marginesie...
Coś Wam powiem. Początkowo mnie to śmieszyło... Potem drażniło i męczyło. Teraz już mnie zaczyna wk...ć :!: ta mnogość forów żeglarskich!

I nie chodzi mi o to, że na tym forum, to są Ci, a na tamtym, to inni. Chodzi mi o to, że chcąc brać udział, albo tylko śledzić informacje na ten, czy inny temat muszę skakać po kilku różnych forach! Czy tylko ja zauważyłem, że to jest bezsensowna strata czasu!? :evil:
Wiem, wiem... To pewni eutopia... Ale może znalazłby się jakiś dzielny admin/mod/what-ever-who, który wzniósłby się ponad podziały/ambicje/what-ever-what i zaproponował dyskusję/konferencję, cycóś na temat jakiejś współpracy, a może nawet połączenia... :shock:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marekj 


Wiek: 52
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 1206
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2014-06-27, 11:16   

Wejdę Maćku na lewym w ten dalszy margines :mrgreen: Tak - jest tych for trochę, bywałem chyba na każdym ale każde ma jakąś specyfikę która jednym odpowiada, a innym nie. W rezultacie nawet jak się czyta ich kilka to jedno traktuje się jako takie macierzyste - główne czy jak tam zwał. Nie widzę możliwości połączenia. Te fora powstały właśnie dlatego że ich założyciele z różnych powodów nie umieli sobie gdzie indziej znaleźć miejsca na wirtualne spotkania bo coś było nie tak.
Strata czasu jest to fakt - dlatego regularnie bywam tylko tu :mrgreen: mając świadomość że mogę tracić jakieś cenne informacje pojawiające się gdzie indziej.
_________________
Pozdawiam
Marek

***** ***
Ostatnio zmieniony przez marekj 2014-06-27, 11:16, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
NePolyak 


Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 1329
Otrzymał 77 piw(a)
Skąd: RU-PL
Wysłany: 2014-06-27, 11:26   

mmaacc, Ty pewnie kupujesz książki tylko jednego autora, słuchasz tylko jednego zespołu, jesz wędlinę tylko jednej firmy itd...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 11:27   

marekj napisał/a:
świadomość że mogę tracić jakieś cenne informacje pojawiające się gdzie indziej

Wężykiem, wężykiem!
Znam genezę... Zdaję sobie sprawę, że połaczenie to już utopijna utopia... Ale może chociaż jakieś linkowanie ważnych/interesujących tematów!?... Ludzie... Dajcie żyć!... I pracować czasem... :cry:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
NePolyak 


Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 1329
Otrzymał 77 piw(a)
Skąd: RU-PL
Wysłany: 2014-06-27, 11:28   

mmaacc napisał/a:
Ale może chociaż jakieś linkowanie ważnych/interesujących tematów!?
Na tym forum nikt nikomu niczego nie zabrania
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 11:29   

Cytat:
Ty pewnie kupujesz książki tylko jednego autora, słuchasz tylko jednego zespołu, jesz wędlinę tylko jednej firmy itd...

Daniel. Co ma piernik do wiatraka? Przecież rozumiesz o co mi chodzi... Prawda?
pseudokibic napisał/a:
Może, jeśli jest wewnętrznym w kryciu i obowiązuje 18tka. W praktyce na trasie prawoskrętnej, dosyć rzadko spotykanej w regatach flotowych, ewentualnie na lewym (patrząc pod wiatr) znaku bramki - czyli jak ostatnio na Solinie.

Fenk ju. Ten przypadek nie przyszedł mi do głowy... Ciągle sie uczę... :shock:
Ostatnio zmieniony przez mmaacc 2014-06-27, 11:30, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
balti 


Dołączyła: 30 Sty 2014
Posty: 3214
Otrzymał 165 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 12:23   

mmaacc napisał/a:
Ten przypadek nie przyszedł mi do głowy... Ciągle sie uczę... :shock:


Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia .
Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów .
_________________
Ludzie nie dlatego przestają się bawić bo się starzeją , lecz starzeją się bo przestają się bawić

***** ***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-06-27, 12:37   

balti napisał/a:
Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów .

Kompletnie błędny wniosek. Wydaje mi się, że analiza przypadku z regat "Krzyżowych" to udowodniła. Przepisy regatowe nie znoszą mprzepisów żeglugowych, tylko je uściślają w sytuacjach kolizyjnych, które w normalnej żegludze nie występują.
balti napisał/a:
Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia .

Nie będzie, tylko jest. Nazywa się taktyk.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
pseudokibic 

Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 137
Otrzymał 24 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-27, 12:44   

balti napisał/a:
Jak tak dalej pójdzie to w załodze potrzebny będzie jeszcze jeden załogant -"Mózg"- który zamiast skupiać się na czytaniu wiatru i trymowaniu łódki będzie analizował na bieżąco te wszystkie paragrafy i ich wzajemny wpływ względem siebie i otoczenia .
Nie chcąc popaść w paranoję chyba pozostaje brać udział /jeśli w ogóle/ wyłącznie w imprezach w których obowiązują przepisy żeglugowe , bo jak widać te regatowe wzorem tych KK i KC ect. potrafią się wzajem znosić w zależności od sprawności i chęci oponentów .


Basiu, chyba trochę dramatyzujesz, 98% przypadków da się roztrzygnąć na mocy podstawowych przepisów, mocno zbieżnych z żeglugowymi. A do bardzo spokojnego żeglowania wystarczy nauczyć się części drugiej PRŻ i definicji. Dogłębne studia zostawmy faryzeuszom i uczonym w piśmie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group