forum.zeglarzom.pl Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak się zachować w czasie zbliżającej się burzy
Autor Wiadomość
urbos 

Dołączył: 12 Lut 2014
Posty: 731
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Częstochowa/Kraków
Wysłany: 2014-02-12, 23:48   

Łódka śródlądowa nie zmienia stosunku fali do wiatru :)

Wnioski o śródlądowości wyciągnąłem z pierwszego posta, być może nie słusznie.

Zgodzę się z Tobą, że czynnik naporu wody na kadłub na jachtach mieczowych robi strasznie dużą robotę. Wtedy miecz/żagiel itp. tracą na znaczeniu. Nie pływałem mieczówką po morzu, ale znając zjawiska w mniejszej skali aż... boję sobie wyobrażać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-02-12, 23:49   

szkodnik napisał/a:
Łódka była typowa śródlądowa i Przeczytaj tytuł.

Jak najbardziej ...... doświadczenia z morza, też wpisują się w temat ...... że nie wspomnę, o fascynacji nieznanym ..... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
czoboki 

Wiek: 56
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 176
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-12, 23:57   

Ja bym nie mieszał śródlądzia i morza. Choćby ze względu na fale.
_________________
Pozdrawiam
Marek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-02-13, 00:21   

Mdłości masz? ..... :mrgreen:
Dlaczego, nie mieszać? ..... tutaj jest luz i miszmasz .... :-D ... niech się dyskusja rozwija, bo z morza też można wiele przenieść na śródlądzie .... :-D
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Antares 


Wiek: 59
Dołączył: 31 Sty 2014
Posty: 289
Otrzymał 16 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2014-02-13, 07:53   

Bodo napisał/a:
... niech się dyskusja rozwija, bo z morza też można wiele przenieść na śródlądzie .... :-D

Ja przeniosłem Antaresa :-P :mrgreen:

[ Dodano: 2014-02-13, 08:07 ]
urbos napisał/a:
Hmm... nie spotkałem tego zjawiska. Ze sterem w dole, fokiem napędzającym

Szanowny kolego, :-D ten poradnik Justyny (patrz punkt 2 i 3) moim zdaniem dotyczy sytuacji kiedy siła wiatru robi z foka troki od kaleson.
A nie lajtowego pływania przy silniejszych podmuchach. :mrgreen:
Może w tytule zamiast słowa burza powinno pojawić się słowo nawałnica, ale tak naprawdę nigdy nie wiadomo z jaką siłą dupni..... :shock:
_________________
Tomasz
Ostatnio zmieniony przez Antares 2014-02-13, 08:08, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
czoboki 

Wiek: 56
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 176
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-02-13, 08:23   

Bodo napisał/a:
Mdłości masz? ..... :mrgreen:
Dlaczego, nie mieszać? ..... tutaj jest luz i miszmasz .... :-D ... niech się dyskusja rozwija, bo z morza też można wiele przenieść na śródlądzie .... :-D


Szczęściem nie chorowałem :-P

O ile będziemy się trzymać żeglowania w trudniejszych warunkach na jachtach mieczowych to w sumie ok, byle pamiętać, że to jednak inne nieco akweny, choćby ze względu na odległość od brzegu (portu) czy wysokość fali, jej długość czy prędkość tworzenia. :-)

Nie wiem, może zbyt poważnie podchodzę do tego typu spraw :roll:
_________________
Pozdrawiam
Marek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
urbos 

Dołączył: 12 Lut 2014
Posty: 731
Otrzymał 43 piw(a)
Skąd: Częstochowa/Kraków
Wysłany: 2014-02-13, 08:38   

Antares napisał/a:

urbos napisał/a:
Hmm... nie spotkałem tego zjawiska. Ze sterem w dole, fokiem napędzającym

Szanowny kolego, :-D ten poradnik Justyny (patrz punkt 2 i 3) moim zdaniem dotyczy sytuacji kiedy siła wiatru robi z foka troki od kaleson.
A nie lajtowego pływania przy silniejszych podmuchach. :mrgreen:
Może w tytule zamiast słowa burza powinno pojawić się słowo nawałnica, ale tak naprawdę nigdy nie wiadomo z jaką siłą dupni..... :shock:


Wiem o czym mówi poradnik :). Przy serio silnym szkwale (10B+) wolę jednak kotwicę. Przy zwykłej burzy (max 8-9B) da się spokojnie na foku jechać. Zależy też od jachtu. Mazurskie czarterowe jachciki często mają jednak słaby takielunek..

Zdarzyło mi się "pływać" przy bardzo silnym wietrze. Przeciągnąłem przez całe Seksty kotwicę rzuconą z dziobu na 50m linie płynąc... dziobem do przodu. Lekki stres był gdy kotwica wreszcie porządnie chwyciła i obróciło jacht (moment burtą do fali i wiatru), ale stało się to już gdy osłabło do, na oko 9B. A fala na Sekstach nie groźna (szkwał około 10min). Ale to dawno temu było... kto pamięta 4 lipca 2002 ten wie... kto nie pamięta może zobaczyć dlaczego ląd jest niebezpieczny tutaj

W wersji pierwszej chcieliśmy zdążyć do kanału, potem się cieszyliśmy, że się nie udało ze względu na ilość powalonych drzew - szansa zmieszczenia się między nimi nie przekraczała 50%.
Ostatnio zmieniony przez urbos 2014-02-13, 08:40, w całości zmieniany 2 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
hotelkilo 
żeglarz


Dołączył: 11 Lut 2014
Posty: 156
Otrzymał 8 piw(a)
Skąd: Legionowo
  Wysłany: 2014-02-13, 08:59   

Artur 66 napisał/a:
urbos napisał/a:

6. Czemu na jachcie z obrotowym mieczem zostawiamy 1/3 wysuniętą?


Minimalizujemy w ten przechył (mniejszy opór boczny) i mamy lepszą sterowność niż z całkowicie podniesionym mieczem.


To chyba w dużej mierze zależy od jachtu, jego oporów bocznych, stabilności. Z mojego doświadczenia wynika, że rzeczywiście 1/3 miecza pasuje najczęściej. ale:
Miałem kiedyś taki przypadek na Orione, gdzie znajomy, przy uciekaniu z wiatrem na foku wyjął cały miecz, ku mojemu zdzieiweniu bo Orionek ma płaskie dno. Wydawało mi się, że lezymy ... ale gość dobrze znał swój jacht, lekko go przechyliło i sunął po wodzie az miło.
_________________
Hubert / hotelkilo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kemot 
Moderator


Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2354
Otrzymał 57 piw(a)
Skąd: Błonie
Wysłany: 2014-03-07, 18:46   

Biały szkwał w.g. kpt Baranowskiego...
http://www.youtube.com/watch?v=L_EHLcmXrfs
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur 66 
Moderator


Wiek: 57
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 2537
Otrzymał 86 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-24, 13:17   

Zainspirowany dyskusją na innym forum, przeglądałem internet i trafiłem na ciekawy sposób przetestowania naszych jachtów.

Kod:
... można jednak stosunkowo łatwo przetestować gotowy jacht pod kątem sterowności z wiatrem na samym takielunku. Należałoby przy tym symulować duże opory ruchu przy większych prędkościach, np. używając silnika, pracującego na niewielkich obrotach na biegu wstecznym. Dla przykładu, przy wietrze 4 m/s (czyli 3o w skali Beauforta) należy w czasie prób utrzymywać prędkość jachtu na poziomie 1,2-1,5 węzła, wówczas jego zachowanie powinno być bardzo zbliżone do tego, jakiego można się spodziewać przy huraganowym wietrze. Moment siły, pochylający dziób, łatwo imitować, sadzając dwie osoby w kabinie dziobowej. Jeżeli jacht okaże się niesterowny, wystarczą zapewne niewielkie zmiany w konstrukcji urządzenia sterowego, żeby uczynić go bezpieczniejszym.


Warto przeczytać cały artykuł
Ostatnio zmieniony przez Artur 66 2014-08-24, 13:19, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian Strzelecki 


Dołączył: 21 Mar 2014
Posty: 175
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: D.C.
Wysłany: 2014-08-24, 21:06   

To może i ten drugi artykuł Mnicha też warto przeczytać:
http://www.port21.pl/2008/04/z-burty-na-burte/
Jak by co...
MJS
_________________
W życiu ma się do powiedzenia tylko kilka mądrych rzeczy i ja je już kilka razy wygłosiłem. cyt. Andrzej Grabowski.

Spieszmy się ogladać spiskowe teorie, tak szybko stają się prawdą
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
czoboki 

Wiek: 56
Dołączył: 05 Lut 2014
Posty: 176
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-25, 11:38   

I w związku z tym powstaje pytanie ile powinniśmy mieć miecza. Czy jego obecność dała by szansę obrony przed taką sytuacja jak w tym artykule? Pojawiłby się opór boczny, który mógłby pomóc.
_________________
Pozdrawiam
Marek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-25, 12:48   

Artur 66 napisał/a:
Zainspirowany dyskusją na innym forum, przeglądałem internet i trafiłem na ciekawy sposób przetestowania naszych jachtów.

Kod:
... można jednak stosunkowo łatwo przetestować gotowy jacht pod kątem sterowności z wiatrem na samym takielunku. Należałoby przy tym symulować duże opory ruchu przy większych prędkościach, np. używając silnika, pracującego na niewielkich obrotach na biegu wstecznym. Dla przykładu, przy wietrze 4 m/s (czyli 3o w skali Beauforta) należy w czasie prób utrzymywać prędkość jachtu na poziomie 1,2-1,5 węzła, wówczas jego zachowanie powinno być bardzo zbliżone do tego, jakiego można się spodziewać przy huraganowym wietrze. Moment siły, pochylający dziób, łatwo imitować, sadzając dwie osoby w kabinie dziobowej. Jeżeli jacht okaże się niesterowny, wystarczą zapewne niewielkie zmiany w konstrukcji urządzenia sterowego, żeby uczynić go bezpieczniejszym.


Warto przeczytać cały artykuł


Z tym silnikiem na wstecznym mam bardzo poważne wątpliwości. Przy silnym wietrze (zwłaszcza huraganowym) dość szybko wybuduje się fala i silnik, nawet pracujący do przodu będzie wychodził z wody, a przy pracy na wsteczu kolumna dodatkowo zawsze lekko idzie do góry. Wtedy ze śruby robi się śmigło. Mam wrażenie, że skuteczność takiego rozwiązania jest bardzo kiepska.
Sądzę, że lepszym rozwiązaniem byłoby wyrzucenie z obu burt dwóch, związanych ze sobą cum.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Marian Strzelecki 


Dołączył: 21 Mar 2014
Posty: 175
Otrzymał 10 piw(a)
Skąd: D.C.
Wysłany: 2014-08-25, 15:30   

Ten silnik na wsteczu to tylko do badań miał być (chyba :?: )
MJS
_________________
W życiu ma się do powiedzenia tylko kilka mądrych rzeczy i ja je już kilka razy wygłosiłem. cyt. Andrzej Grabowski.

Spieszmy się ogladać spiskowe teorie, tak szybko stają się prawdą
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marekj 


Wiek: 52
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 1206
Otrzymał 74 piw(a)
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2014-08-25, 16:13   

W opisywanym przypadku było też coś takiego:
Cytat:
Nie bez znaczenia jest też wlokąca się z dziobu kotwica.
IMHO to w głównej mierze przyczyniło się do ustawienia jachtu burtą. Może gdyby sternik zdążył przepiąć ją na rufę czy po prostu puścić, udało by się jacht utrzymać rufą do wiatru. Silnik max do przodu żeby zapewnić jak największą prędkość a tym samym sterowność. No ale to teoria - nie bardzo sobie potrafię wyobrazić takiego wiatru i zachowania w nim jachtu.

Sam mechanizm wywrotki z burty na burtę to akurat znam z praktyki - tyle że na małych jachtach regatowych. Po wywrotce trzeba było jak najszybciej się stawiać zanim leżący na wodzie maszt nie ustawił się topem do wiatru. Jak się nie udało to była duża szansa po postawieniu znaleźć się ponownie w wodzie chyba że się udało wskoczyć do środka i zbalastować drugi przechył :mrgreen:
_________________
Pozdawiam
Marek

***** ***
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szaman3 
Administrator


Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 2185
Otrzymał 133 piw(a)
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-08-25, 16:18   

Marian Strzelecki napisał/a:
Ten silnik na wsteczu to tylko do badań miał być (chyba :?: )
MJS


Chyba tak, jakoś umknęło mi to :oops:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-12-10, 16:06   

A to znacie? .... :-D
http://earth.nullschool.n...0.65,42.08,1554
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mmaacc 

Wiek: 54
Dołączył: 03 Lut 2014
Posty: 733
Otrzymał 46 piw(a)
Skąd: Piastów
Wysłany: 2014-12-10, 16:21   

Ooo! Widzę, że się uważało na wczorajszym wykładzie!... :-D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bodo 
Administrator


Wiek: 66
Dołączył: 30 Sty 2014
Posty: 5348
Otrzymał 159 piw(a)
Skąd: Sierpuchowo
Wysłany: 2014-12-10, 16:40   

Nooo! ... jest czym błysnąć na forum .... :mrgreen:
A na marginesie, to nigdy nie słuchałem z takim zaciekawieniem wykładu o pogodzie .... :-D ... podane w sposób zrozumiały, nawet dla mnie ... :-D ... i dzięki wykładowcy...o dziwo!..., odkryłem, że zjawiska pogodowe są ciekawe....., :shock: .... chyba się starzeję.... :cry:
:mrgreen:
_________________
Wiem, że niewiem .... tylko nie wiem, ile niewiem ....
Ale jedno, wiem na pewno .... ***** ***
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
NePolyak 


Dołączył: 28 Sty 2014
Posty: 1329
Otrzymał 77 piw(a)
Skąd: RU-PL
Wysłany: 2014-12-10, 16:48   

Bodo napisał/a:
zjawiska pogodowe są ciekawe
Co w nich ciekawego? Pada albo nie pada, wieje albo nie wieje... :-P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group